Škoda chce letos prodat v Rusku až o třetinu vozů více než loni

Moskva/Kaluga 29. dubna (zpravodaj ČTK) - Mladoboleslavská automobilka si opět dělá velké plány na ruském trhu, který se po loňském propadu začíná pomalu vzpamatovávat. Letos by chtěla v Rusku prodat až o třetinu více škodovek než v předchozím krizovém roce a dosáhnout tříprocentního podílu na trhu. K cíli má pomoci i spuštění plné montáže modernizovaného modelu Fabia v továrně Volkswagenu v Kaluze, vzdálené asi 200 kilometrů od Moskvy.

Finance.cz
Autor: Finance.cz
29. 4. 2010

Sdílet

Rusko ještě v roce 2008 bylo na nejlepší cestě stát se co do počtu prodaných aut největším trhem v Evropě. Poté však zemi prudce zasáhla finanční a ekonomická krize, která způsobila recesi, tisíce lidí připravila o práci a zhoršila přístup k úvěrům.

"Krize postihla ruský trh velmi silně. Prodeje klesly o 50 procent, skoro nejvíce na světě. Propad pokračoval i v prvním čtvrtletí 2010," řekl ČTK Martin Jahn, který má na starosti prodej koncernových vozů v Rusku.

Dubnová čísla však zřejmě potvrdí, že se opět začíná blýskat na lepší časy. A to nejen díky programu šrotovného, který ruská vláda spustila minulý měsíc, aby povzbudilo poptávku po autech domácí výroby, včetně fabií a octavií z Kalugy.

"Zdá se, že ruskému hospodářství se daří lépe. Klesá inflace, snižují se úroky v bankách i nezaměstnanost a rubl posiluje," upozornil Jahn na příznivé faktory. Odhaduje, že trh by letos mohl vzrůst na 1,6 milionu nových aut a dodávek, což je sice méně než před krizí (předloni 2,7 milionu vozů, z toho 2,1 milionu zahraničních), ale více než loňských 1,47 milionu.

"Jestli vše půjde dobře, na předkrizovou úroveň se trh vrátí v letech 2013 či 2014," předpověděl Jahn. "Každopádně Rusko bude vždy patřit k nejdůležitějším trhům v Evropě," dodal.

Využití slibných perspektiv závisí hlavně na výrobě v Rusku, kde třicetiprocentní cla účinně brání dovozu zejména lacinějších modelů, a i proto je výroba fabií v Kaluze tak důležitá.

Do svého ruského závodu koncern už investoval na 570 milionů eur a v plném cyklu se tu kromě fabií montují i octavie a volkswageny tiguan. Další modely tu postupují jednodušší montáž ze základních celků. Plná kapacita továrny činí až 150.000 vozů ročně.

"Všichni vědí, že škodovka je velmi kvalitní vůz, ale je třeba udržet i atraktivní cenu," řekl Jahn. Firma se proto rozhodla k šrotovací prémii 50.000 rublů od státu (skoro 33.000 Kč) přidat i slevu ve stejné výši.

Nejlacinější fabie se v Rusku dosud prodávala od 389.000 rublů (asi 256.000 Kč), což byla i cena zlevněného Fordu Focus o třídu výš a více než dvojnásobek ceny nejlacinější lady z Togliatti.

Nyní by se nejlevnější fabia mohla sehnat už za ekvivalent 190.000 Kč. Ruský zákazník však za tyto peníze dostane vůz "oholený" o bezpečnostní výbavu, jen s jedním airbagem, bez systému ABS či bez opěrek hlav na zadních sedadlech, i když s možností leasingu s nulovým navýšením při 40procentní akontaci.

Ale u pásů v Kaluze se průměrná mzda pohybuje okolo 20.000 rublů (přibližně 13.000 Kč), což i odpovídá statistickým údajům o průměrné mzdě v zemi.

"Zatracení kapitalisté, takhle vykořisťovat naše dělníky," žertují ruští novináři. Stejné platy jsou i u pásů v Togliatti, kde AvtoVAZ nyní zvyšuje produkci modelů vycházejících z licenčního fiatu ze 60. let minulého století. Díky "šrotovnému" je po těchto vozech opět poptávka. Ale novináři připouštějí, že závod v Kaluze má na rozdíl od Togliatti slibnější perspektivy i poté, co "šrotovné", rozpočítané na 200.000 aut, skončí.

Škodovka od roku 2004 svůj podíl na ruském trhu zvýšila na čtyřnásobek a v roce 2008 prodala 50.733 vozů. Ale pak udeřila krize. "Lidé skutečně neměli peníze a báli se, začala růst nezaměstnanost," vysvětluje Janeba loňský pád na 33.002 prodaných aut. Pro letošek však plánuje odbyt "přes 40.000 vozů".

"Na trhu je hodně velký zájem o auta, u dealerů začínají zase vznikat fronty," pochvaluje si. Připouští však, že nejspíše jde o krátkodobější jev, způsobený loňským vyhládnutím.

Zřejmě se už nevrátí časy, kdy lidé na vytoužený vůz čekali dlouhé měsíce či dokonce upláceli dealery, aby za volant usedli dříve.

"Neprodáváme cenou, ale kvalitou," zdůrazňuje šéf škodovky Reinhard Jung. Podle Janeby jsou auta z Ruska jsou stejně kvalitní jako z Čech, vždyť i fabie z Kalugy jsou zatím stoprocentně z českých dílů. Ale do roku 2012 si škodovka bude muset najít místní dodavatele a vyškolit personál, aby splnila požadavek smlouvy s ruskou vládou na 30 procent místních dílů.

Speciální modely pro Rusko jsou podle Janeby považovány za synonymum levných vozů, jejichž láce je dána i slevou z nároků. "Ruský zákazník si ale zaslouží auto evropské kvality," zdůrazňuje s tím, že z toho nelze slevovat.

To by mělo platit i o dosud utajovaných novinkách. Volkswagen se podle Jahna chystá "během několika měsíců" vstoupit na trh s novým modelem šitým na ruskou míru, tedy půjde o malý sedan s přitažlivou cenou. K tomu by se od roku 2012 měl přidat i nástupce škodovky Octavia Tour, která má už svá léta tahouna odbytu za sebou. Podle Jahna se i v tomto případě počítá s výrobou v regionu východní Evropy, tedy ve hře je Kaluga či Ukrajina.

Více o autorovi