V období od 2. 1. do 31. 3. 2024 provedla ČOI celkem 223 kontrol, při kterých kontrolovala dodržování právních předpisů souvisejících s prodejem zboží na dálku. U většiny z nich, konkrétně u 175 případů našla však porušení těchto předpisů.
Nejčastější obchodníci porušili ustanovení zákona o ochraně spotřebitele § 13 odst. 1 zákona (v 92 případech), které prodávajícímu ukládá povinnost informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (reklamace), společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit.
Dále odhalila ČOI v 50 případech klamavé konání prodávajícího vůči spotřebiteli, které spočívalo v tom, že prodávající uvedl nepravdivé údaje o poskytování informací výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele apod. Takové klamavé informace pak mají za následek to, že spotřebitel učiní rozhodnutí o obchodní transakci, které by jinak neučinil.
V 16 případech se jednalo o pochybení, kdy prodejci neuvedli podstatné informace o zboží nebo je zatajili či uvedl nejasně.
Tip: Ovlivňují velké sportovní události nákupy? Víme, jak to vidí e-shopy
Recenze musí pocházet od spotřebitelů, kteří zboží skutečně vyzkoušeli
Další problém zjistila ČOI u spotřebitelských recenzí (5 případů), kdy prodávající nezajistil, aby pocházely od spotřebitelů, kteří výrobek skutečně již vyzkoušeli.
„Častým zjištěním bylo též porušení ustanovení § 12a (11 případů) zákona o ochraně spotřebitele, kdy prodávající nezahrnul do informace o slevě z ceny výrobku informaci o předchozí nejnižší ceně, za kterou jej nabízel a prodával před poskytnutím slevy, a rovněž porušení ustanovení § 19 odst. 1, 2, 3 (11 případů), který upravuje postup při uplatnění a řešení reklamací, zejména prodávajícímu ukládá povinnost přijmout reklamaci a vystavit o tom písemné potvrzení a povinnost o reklamaci rozhodnout a vyřídit ji ve stanovené lhůtě, " uvádí další prohřešky Česká obchodní inspekce.
Občanský zákoník, který v § 1820 udává prodejci povinnosti zajistit informace spotřebiteli před uzavřením smlouvy při využití prostředků komunikace na dálku byl porušen v 45 případech v tom, že spotřebiteli nebyly sděleny podmínky, lhůty a postup pro uplatnění práva na odstoupení od smlouvy, jakož i vzorový formulář pro odstoupení od smlouvy.
Dalším častým prohřeškem byl špatný text na tlačítku, kterým se spotřebitel zavazuje k platbě při objednávce zboží na dálku. Text na tomto tlačítku má znít „objednávka zavazující k platbě.“ V 39 případech však obchodníci tento nápis nesplňovali.
ČOI rozdala e-shopům pokutu ve výši téměř 5 milionů korun
Za zjištěné porušení právních předpisů u internetových obchodů rozdala ČOI celkově pokutu ve výši 4 954 500 Kč. Do této výše jsou však převážně započítány rozdané pokuty z kontrol, které se konaly v minulém roce a v období od 1. 1. do 31. 3. 2024 nabyly moci.
Čtěte také:
Nakupování online z Číny: Nízké ceny i rizika
Jak se ti daří na volné noze? Unikátní průzkum mezi freelancery
Zdroj: Depositphotos
 
				 
							 
							 
							 
							 
							







 Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					 Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					 Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					 Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
						Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
					 Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
						Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
					