Karlovy Vary mají po 20 letech průtah

26.10.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Karlovy Vary 26. října (ČTK) - V Karlových Varech byla otevřena po více než 20 letech celá trasa zhruba deset kilometrů dlouhého silničního průtahu, jenž odvede z města tranzitní dopravu. První část průtahu se stavěla v letech 1986 až 1992, druhá od roku 2004 do letošního října a stála 4,5 miliardy Kč. Průtah je jedna z nejdůležitějších staveb v novodobé historii města, uvedl náměstek primátorky Petr Keřka.

Celý průtah byl otevřen rok poté, co začali řidiči využívat v omezeném rozsahu jeho první polovinu. Na západní části průtahu dlouhé přibližně šest kilometru je 12 mostů, z toho dva železniční, a dvě estakády v celkové délce jeden kilometr. Patrně nejsložitější částí celé stavby je segmentová estakáda dlouhá 640 metrů vedoucí nad hypermarketem Tesco. Její cena byla přes 300 milionů korun.

Východní část průtahu, která byla dokončena v roce 1992, vyřešila dopravní komplikace v lázeňském městě jen částečně. Zahájení stavby západní části v roce 2004 komplikovala řada faktorů. Byl to třeba výkup pozemků, zajištění financování stavby nebo debaty o tom, kudy trasu vést. Iniciativa Kamiony z města ven dlouho prosazovala obchvat. "Tato varianta by byla mnohem dražší a komplikovaná. Kolem města je řada lokalit poddolovaných a určených pro možnou těžbu kaolinu. Průtah bylo jediné řešení," uvedl Keřka.

Stavba komplikovala od počátku provoz v Karlových Varech, jimiž musely denně projíždět tisíce automobilů mnohdy po provizorních komunikacích. Složitá byla i vzhledem ke geologickým podmínkám. Z části trasy bylo například nutné odstřílet skalní masivy. Stavaři také překládali téměř kilometr dlouhý úsek frekventované železnice.

Do konce listopadu ještě zbývá dokončit most přes Ohři. Stát bude včetně několika silničních přípojek přibližně 140 milionů korun. Z toho představuje zhruba 30 milionů korun příspěvek města, poznamenal Keřka. Most je přípojkou k průtahu a spojí městské části Tuhnice a Rybáře. Most odvede z průtahu část dopravy, která bude směřovat ve směru na Plzeň.

Uvolní se tak střed města, především pak Chebský most. Ten už je ve špatném technickém stavu a vyžaduje rekonstrukci. Nelze ji však provádět do doby, než bude možné dopravu odklonit na nový most. "Nové propojení obou částí města v oblasti meandru řeky Ohře bude dlouhé přes půl kilometru. Na jeho koncích se počítá se dvěma kruhovými křižovatkami. Celková délka vlastního přemostění je 120 metrů," konstatoval Keřka.

Podle Keřky stavební ruch v Karlových Varech neutichne. Od příštího roku začnou opravy místních komunikací, které při stavbě průtahu nejvíce utrpěly. Karlovy Vary chystají celkovou rekonstrukci hlavních dopravních tepen ve dvou městských částech. Obnova cest ve Staré Roli a Rybářích bude stát na desítky milionů korun. Má se uskutečnit v období dvou až tří let. Na řadu přijde nejdříve Sokolovská ulice a poté i ulice Závodu Míru.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK