Gazela propojí dvě větve tranzitního plynovodu z Hory Svaté Kateřiny do Rozvadova na hraniční předávací stanici Waidhaus. Plánovaná kapacita je podle Nehody 30 miliard metrů krychlových zemního plynu. Pro srovnání: takový objem plynu odpovídá spotřebě Česka za více než tři roky.
Jednotlivé varianty plynovodu vedoucí po České republice jsou 235, 166, respektive 197 kilometrů dlouhé. Procházejí Ústeckým a Plzeňským krajem a v závislosti na vybrané variantě i krajem Karlovarským či Středočeským.
Gazela má do Česka přivést plyn z plánovaného rusko-německého plynovodu Nord Stream, který povede Baltským mořem, a poslat ho dál směrem do Bavorska. Podmořský plynovod se ale dosud nezačal stavět.
Plyn má v budoucnu do Evropy proudit i jižní cestou, kterou mají výhledově posílit dva velké projekty, plynovody Nabucco a South Stream. "Nepředpokládám, že by byly postaveny oba," řekl Nehoda.
Jde o konkurenční projekty: za plynovodem Nabucco stojí Evropská unie, South Stream je naopak v režii ruské firmy Gazprom.
Už nyní se mezi jednotlivými plynovody zvyšuje konkurence. "Transport plynu přes Slovensko po zahájení provozu plynovodu Jamal (v roce 1998), který vede přes Bělorusko a Polsko do západní Evropy, výrazně poklesl," řekl Andreas Rau z firmy eustream (dříve SPP-preprava), dcery Slovenského plynárenského priemyslu, která se zabývá tranzitem zemního plynu přes Slovensko.
Evropská unie pokryje vlastní těžbou zhruba 40 procent spotřeby, z Ruska proudí téměř 30 procent a z Norska 15 procent. Zbytek připadá na dodávky plynovody z Alžírska; zhruba osm procent plynu se do Evropy dopravuje ve formě zkapalněného zemního plynu (LNG). Čím více na východ, tím více jsou země závislé na plynu ze zemí bývalého Sovětského svazu.



Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
