Poslední údaje o výrobě automobilů v tuzemsku ukázaly, že Škoda v průběhu ledna až září vyrobila méně vozidel než ve stejném období minulého roku (-0,8 %). Jedinou automobilkou, která meziročně navyšuje produkci (a to dokonce třetinovým tempem) zůstává Hyundai. Výrobě aut se ale nedaří nejenom u nás. Problémy mají i v zahraničí a situace se hned tak lepšit nebude. To ukázal v posledním šetření například ZEW index, kde stále více respondentů odpovídá, že se situace výrobců v tomto segmentu bude zhoršovat.
Domácí výroba vozidel v září klesala meziročně rychleji než celý zpracovatelský průmysl. V porovnání se zářím 2011 se vyrobilo o 11,1 % vozidel méně. Je ale potřeba připomenout, že září minulého roku bylo pro automobilový průmysl relativně příznivé. Příští měsíc by z pohledu srovnávací základny mohl být pro průmysl příznivější. Proti tomu bude působit naopak další propad nových zakázek (nejvyšší v letošním roce). Horší časy předpokládá i kolínská TPCA, která zrevidovala cíl výroby automobilů pro letošní rok na 215 tisíc kusů (zatím jich vyrobila zhruba 170 tisíc). Množství budoucí práce neklesá jen pro automobilky. Celkové zakázky klesly v září o 5,2 % vinou domácí i zahraniční poptávky.
S poklesem zájmu o dopravní prostředky klesá samozřejmě i produkce hutí, které dodávají firmám z tohoto odvětví zhruba čtvrtinu své produkce. Výroba základních kovů, hutní zpracování a slévárenství si meziročně pohoršila sice méně než v srpnu, ale o stále silných 10,2 %. Meziměsíčně byl propad ještě o něco silnější. V říjnu pravděpodobně z tohoto segmentu přijdou další nepříznivá data, když společnost Evraz Vítkovice Steel zastavila provoz v důsledku slabé poptávky.
Září je tedy na pozitivní zprávy z průmyslové výroby velmi skoupé. Až na čtyři výjimky všechna odvětví zpracovatelského průmyslu klesala. Objektivně se dařilo především produkci elektrických zařízení a výrobě ostatních dopravních prostředků. Za celé třetí čtvrtletí průmysl klesl o 2,3 %, tedy o 0,8 procentního bodu více než v druhém čtvrtletí.
Zahraniční obchod skončil s druhým nejvyšším přebytkem v letošním roce, když vývozy převýšily dovozy o 31 mld. Kč. I v meziročním srovnání na tom zůstává saldo zahraničního obchodu lépe (+9,2 mld. Kč). Pokud se ale podíváme na meziroční přebytky v minulých měsících, je vidět, že dynamika zahraničního obchodu slábne. Zářijový přebytek je navíc tvořen spíše poklesem dovozů (tedy kombinací opatrnosti domácích konečných spotřebitelů a především firem) než silnými vývozy. Ty vzrostly meziročně o pouhých 0,6 %.
Zadřený motor automobilového průmyslu se logicky projevil i ve výsledcích zahraničního obchodu. Slušná zahraniční poptávka (například po traktorech) v žádném případě nedokázala vyvážit upadající zájem o auta a vývoz strojů a dopravních prostředků tak klesl o 1,8 %.
V oblasti stavebnictví se nic nemění. Stavební produkce klesla reálně meziročně o 10,6 %. Očištění o počet pracovních dnů přineslo jen kosmetickou úpravu na -8,2 %. Stavební úřady vydaly meziročně méně stavebních povolení a jejich orientační hodnota je také nižší. Stavět se začalo meziročně o 25 % bytů méně. Dokončených staveb tak v dalších letech hned tak přibývat nebude a stavebnictví má před sebou ještě kus cesty, než se začne udržitelně zlepšovat. Uvidíme, jak s kartami zamíchají ceny hypoték, které dále mohou podpořit růst úvěrů na bydlení, které v říjnu meziročně vzrostly o 5,6 %. Zásoba neprodaných nemovitostí v portfoliích developerů je zatím dostatečná, což sice brání růstu jejich cen, ale zároveň i zlepšení situace stavařů.



 
				 
								 
								 
								 
								 
								







 Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					 Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					 Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					 Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
						Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
					 Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
						Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
					