Nezapomeňte si pojistit kufry

07.07.2004 | , Finance.cz
FinTriky


Nejoblíbenějším obdobím v roce je pro většinu z nás doba dovolených. Stačí ale, aby se nám během cesty na dovolenou ztratila nebo zničila zavazadla a rázem je z dovolené spíše noční můra.

Téma: Jak řešit problémy na dovolené

Většina z nás se letos opět vydá na vytouženou letní dovolenou. Během cesty nás však mohou potkat nejrůznější peripetie. Celý tento a příští týden se vám pokusíme v naší pravidelné rubrice Fintriky poradit, jak řešit problémy, které se mohou na dovolené vyskytnout. Těšit se můžete na rady co dělat, když v zahraničí onemocníte, když někomu způsobíte nějakou škodu, když se stanete účastníkem autonehody, když ztratíte doklady a peníze nebo když se musíte kvůli problémům doma urychleně z dovolené vrátit. Nejprve se ale budeme věnovat ztrátě, poškození a krádeži zavazadel během dovolené.

Součástí příprav na dovolenou by měl být zcela určitě i pečlivý výběr správného pojištění. Pokud vyrážíte na dovolenou s cestovní kanceláří, pak se neopomeňte poptat, zda a v jakém rozsahu je v ceně zájezdu zahrnuto cestovní pojištění. Součástí dobrého pojištění by mělo být i pojištění zavazadel. Pokud jej cestovní kancelář nenabízí, pak si jej určitě nezapomeňte sjednat sami. Problémům by se totiž mělo předcházet!

Ve smlouvě o pojištění zavazadel musí být uveden počátek pojištění,výše pojistného, pojistné období, které věci jsou pojištěny a za kterých pojistných událostí vzniká právo na plnění. Za připojištění zavazadel zaplatíte u většiny pojišťoven v rozmezí od 10 do 20 Kč na osobu a den dle rozsahu.

Jak postupovat v případě ztráty či poškození zavazadel?

Škodu je třeba neprodleně oznámit tomu, kdo za ztrátu či poškození zavazadel odpovídá (letištní správě, dopravci…). Ten by s vámi měl sepsat protokol o škodách. V protokolu podrobně popište událost při které ke škodě došlo, uveďte seznam ztracených či zničených věcí a pokuste se škodu vyčíslit. V případě, že dojde ke krádeži zavazadel, informujte o této události okamžitě policii a také zde požadujte sepsání protokolu. Protokol a veškeré potvrzení o škodách pečlivě uschovejte pro jednání s pojišťovnou.

Potom je třeba kontaktovat asistenční službu vaší pojišťovny. Na asistenční lince vám jistě poradí co dělat dál. Většina pojišťoven má již dnes asistenční služby v češtině, takže se už nemusíte obávat, že se nedomluvíte. Pokud cizí řeči neovládáte, pak se na tuto službu raději při sjednávání pojištění přeptejte, ať nejste nemile překvapeni.

Co vám pojišťovna uhradí a co už ne?

Pojistné plnění se vztahuje na věci osobní potřeby, které jste si vzali na dovolenou a jsou pro daný účel cesty obvyklé a také na věci, které jste si během dovolené pořídili. Nevztahuje se však na cennosti, tedy peníze, šeky, šperky, starožitnosti, drahé kovy. Každá pojišťovna má stanoveny své vlastní výluky z pojištění. Doporučujeme si před cestou podrobně prostudovat všeobecné pojistné podmínky! Mezi cennosti bývají zařazovány i fotoaparáty, mobilní telefony, audiotechnika a počítače a tudíž nejsou pojištěny. Vyloučeny z pojištění bývají například také jízdní kola a lyže, brýle a kontaktní čočky či doklady. Některé z těchto věcí si však můžete připojistit zvlášť.

Pojištění zabezpečuje proti:
• odcizení věci krádeží nebo loupeží,
• poškození nebo zničení živelnou události (požár, výbuch, úder blesku, vichřice, sesuv půdy…)
• poškození nebo zničení vodou unikající z vodovodního zařízení,
• poškození nebo zničení věci při dopravní nehodě,
• poškození, zničení, odcizení nebo ztrátě při dopravě.

Pojišťovna si stanovuje různé podmínky, které musí být splněny, aby vám byla škoda uhrazena. Například při krádeži zavazadel z auta, musí být zavazadla uzamčena v zavazadlovém prostoru tak, že nejsou vidět! Pojištěna také není ztráta v důsledku vaší zapomnětlivosti a ani kapesní krádež či krádež věcí ze stanu.! V případě krádeží a loupeží máte právo na plnění pouze tehdy, pokud pachatel prokazatelně musel překonat překážky nebo opatření chránící věc před krádeží nebo pachatel použil násilí nebo pohrůžky násilí! Cennosti musí být chráněny v uzamčených schránkách nebo v dostatečně zajištěných místnostech a prostorách (například v hotelovém trezoru nebo úschovně). Pojištění se nevztahuje ani na události vzniklé následkem vzpoury či stávky, teroristických aktů nebo zásahů státní nebo úřední moci. Také zemětřesení bývá z pojištění vyloučeno!

Pojišťovna stanovuje horní limit pojistného plnění. Maximální částka, kterou vám pojišťovna zaplatí je většinou do celkové výše na všechny zavazadla 10.000 až 20.00 Kč. Maximální částka ale může být stanovena i na jednu věc. I když se do stanoveného limitu vejdete, přesto vám však pojišťovna neuhradí škodu celou. Na škodě se podílíte ve většině případů spoluúčastí (například 3 %).

Další finanční tipy a triky naleznete na http://www.finance.cz/aktuality.

Autor článku

Renata Pražáková  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FinTriky