Autem do zahraničí: na co si dát pozor?

01.07.2013 | , Finance.cz
POJIŠTĚNÍ


Prázdniny jsou tu a nastává čas letních dovolených. Velká část českých turistů se v tomto období vydává autem za hranice. I přes časté varování jsou dopravní nehody jedním z nejčastějších důvodů úmrtí či zranění českých turistů v zahraničí. Jak se připravit a jak postupovat v případě, kdy se stanete účastníky havárie?

Pokud dojde k dopravní nehodě, rozhodně by lidé neměli podepisovat nic, čemu nerozumí. Případně na předkládaný dokument uvést ‚nerozumím textu‘ a zapsat vlastní verzi v českém jazyce. Pro vyplnění hlášení škody je vhodné použít euroformulář, který by měl mít každý motorista u sebe (Záznam o dopravní nehodě). Tento doklad vypadá v různých jazykových mutacích stejně a český text je shodný s textem v jakémkoliv cizím jazyce.

Více v článku Autem do zahraničí: na co si dát pozor? na prodej.finance.cz.

Motoristé by také měli vzít v potaz rozdílný přístup k šetření autonehod v jednotlivých zemích. Například v Polsku, Německu, Francii a Velké Británii nejezdí policie ke střetům, kdy nedojde ke škodě na zdraví. V Rakousku lze policii přivolat i u škod bez zranění, ale výjezd platí ten, kdo si účast policie vyžádal. Na Slovensku přijede policie zpravidla kdykoli bez vyúčtování nákladů za výjezd.

„Pokud nehodu nezpůsobím, škoda je hrazena z jeho povinného ručení viníka a nároky se řídí právem státu, kde k nehodě došlo,“ vysvětluje Lukáš Fládr ze sdružení Pomoc poškozeným a dodává: „Legislativa v oblasti povinného ručení je nicméně v rámci zemí EU podobná, protože minimální rozsah nároků je stanoven ve směrnici EU,“ říká Fládr. Dá se tak říct, že rozsah nároků je v EU téměř shodný jako u nás, navíc jsou hrazeny hotové výdaje jako například ubytování či odvoz zpět do ČR.

Jak postupovat, když je mi škoda způsobena?

  • Vyplňte záznam o nehodě (evropský formulář)
  • Zavolejte policii
  • Vyfotografujte si míru poškození vozidla, místo nehody a vše, co vyhodnotíte jako užitečné
  • Pokud se bude vozidlo v zahraničí opravovat, je důležité pečlivě zadokumentovat i rozsah poškození vozidla
  • Pořiďte si kopie od všech listin, které budete podepisovat (zpětně se dokumenty získávají velice těžko)
  • Za škodu odpovídá zahraniční pojišťovna viníka, nároky lze ale uplatnit u nás prostřednictvím škodního zástupce na území ČR (lze zjistit na webu ČKP)

Pokud řidič nehodu způsobí sám, pak záleží především na rozsahu havarijního pojištění, asistenčních služeb a znění pojistných podmínek. „Nejdůležitější je, zjistit si rozsah krytí ještě před odjezdem do zahraničí. Ideální je událost nahlásit na infolinku a řídit se pokyny pojišťovny či asistenční služby: zda odtáhnout havarovaný vůz do ČR nebo řešit opravu na místě, informovat se, jak je hrazeno uskladnění vozidla, právní pomoc, nocleh a případné nutné tlumočení,“ upozorňuje Lukáš Fládr ze sdružení Pomoc poškozeným.

Jak postupovat, pokud škodu způsobím?

  • Nahlaste nehodu vaší pojišťovně, resp. Asistenční službě
  • Pokud dojde ke škodě na zdraví a řidič nemá připojištěno úrazové pojištění řidiče a spolucestujících nebo jiné úrazové či cestovní pojištění, nebude mu pojišťovnou hrazena žádná škoda.
  • Spolujezdci budou mít škodu hrazenu z řidičova povinného ručení.
  • Náklady na léčbu by v rámci členských států měly být placeny z veřejného zdravotního pojištění, častokrát ale pouze v základním a nezbytném rozsahu. V některých případech je nutné léčbu uhradit na místě a pak se domáhat proplacení po návratu domů.
  • Nikdy nepodepisujte nic, čemu nerozumíte. „V takovém případě je lepší do protokolu uvést, že řidič nerozumí verzi v cizím jazyce, přiložit český zápis / svědectví z pohledu řidiče a ten podepsat“ doplňuje Lukáš Fládr.

Povinné ručení s vysokým limitem nemusí být zbytečný luxus

Motoristé by před cestou na zahraniční dovolenou neměli zapomenout zkontrolovat technický stav svého automobilu. Z hlediska pojištění se jim vyplatí havarijní pojistka a povinné ručení s vyššími pojistnými limity a kvalitní asistenční službou.

Minimální limit krytí škod zákon stanovuje na 35 mil. Kč. Některé pojišťovny nabízí stropy plnění ve výši až 100 milionů korun. Ani v Česku nejsou výjimkou autohavárie se škodami na zdraví a okolním majetku za miliony nebo i desítky milionů korun. „Přitom účty za bouračky s podobným rozsahem škod mohou být v zahraničí mnohem vyšší. Například kvůli tamější drahé zdravotní péči nebo vysokým nárokům na ušlý výdělek poškozených účastníků nehody,“ konstatoval vedoucí oddělení pojištění motorových vozidel pojišťovny Generali Radek Bureš.

Na co při cestě do zahraničí nezapomenout?

K řízení motorového vozidla v zahraničí je obecně třeba český, případně mezinárodní řidičský průkaz, osvědčení o technickém průkazu vozidla, zelená karta a u zapůjčeného vozidla notářsky ověřený dopis o zapůjčení vozidla opatřený překladem. Pokud se na dovolenou dopravujete zapůjčeným vozem, nezapomeňte si ověřit, že je pojištěno. Nezapomeňte si vzít také spojení na pojišťovnu, případně asistenční službu.

-->


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: POJIŠTĚNÍ



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.