Téma týdne: Na kolik Vás přijde domácí teplo
V našich klimatických podmínkách se vytápí a přitápí v průměru 7 až 8 měsíců v roce. Na vytápění spotřebujeme až 60 % celkově spotřebované energie v domácnosti. Proto je důležité věnovat pozornost správné volbě zdroje tepla. V tomto týdnu se naše pravidelné finanční tipy a triky budou věnovat různým způsobům vytápění. Dnešním tématem je topení elektřinou.
Způsoby elektrického vytápění:
-
akumulační kamna
-
elektrická topidla bez akumulace tepla
-
tepelná čerpadla
Nyní si ukážeme základní výhody a nevýhody použití prvních dvou způsobů vytápění. Tepelným čerpadlům se budeme blíže věnovat v dalších dnech.
Akumulační kamna
Výhody:
-
Vyrovnání odběrového diagramu v době celkově sníženého odběru.
-
Akumulační kamna mohou nahradit lokální vytápění. Tato rekonstrukce je časově a finančně málo náročná ve srovnání s realizací teplovodního vytápění.
-
Možnost využití sazby v nízkém i vysokém tarifu podle potřeby odběratele.
Nevýhody:
-
Vysoké nároky na dimenzování distribuční sítě a přípojky domovního vedení.
-
Malá pohotovost systému, není schopen pružně reagovat na výkyvy v okamžité potřebě tepla.
-
Nutnost řešit odděleně ohřev teplé vody.
-
Velikost a vysoká hmotnost kamen.
-
U statických akumulačních kamen nepružnost vybíjení, nejsou schopny reagovat na okamžitou zvýšenou potřebu tepla.
-
Vysoké povrchové teploty kamen.
-
Hluk u dynamických akumulačních kamen, který je způsobený ventilátorem.
-
Částečné přepalování mikročástic
Elektrická topidla bez akumulace tepla
Výhody:
-
Nejnižší nároky na dimenzování distribuční sítě, přípojky, hlavního domovního vedení. Zhruba dvakrát nižší nároky ve srovnání s akumulačním vytápěním.
-
Nízké pořizovací náklady na otopnou soustavu. Nejnižší ze všech elektrických otopných soustav.
-
Jednoduchá obsluha, údržba a opravy.
Nevýhody:
- Limitovaný odběr v nízkém tarifu.
- Nejvyšší cena elektřiny ve vysokém tarifu.
Velký počet domácností využívá elektřinu k vytápění jen některých místností nebo k přitápění. Dříve převládalo elektrické akumulační vytápění. V posledních letech mezi plně elektrizovanými byty dominuje elektrický přímotop (76,23 %). Necelá čtvrtina připadá na akumulační ohřev(23,33 %). Pouze zbývající 0,44 % disponují smíšeným vytápěním.
Elektrické vytápění je velice komfortní, nevyžaduje složitou obsluhu, velmi dobře se reguluje, je možné jej přizpůsobit charakteru vytápěného prostoru a různě kombinovat.
Ceny elektrické energie
Výsledná průměrná cena pro chráněné zákazníky (domácnosti a podnikatelský maloodběr) byla pro rok 2004 stanovena ve výši 2258,30 Kč/MWh bez DPH. Ve srovnání s rokem 2003 stoupla průměrná cena pro tuto kategorii spotřebitelů o 60,74 Kč/MWh.
Ke zvýšení průměrné ceny dodávky elektřiny došlo vlivem zvýšení vstupních faktorů, které nejsou ze zákona předmětem regulace Energetického regulačního úřadu - ceny silové elektřiny, ceny nabízených podpůrných služeb a podstatný vliv má nárůst množství elektřiny vyrobené v obnovitelných zdrojích a v kombinované výrobě elektřiny a tepla.
Výběr
Výběr ideálního způsobu vytápění je složitou záležitostí. Výpočet je nutné provést pro určitý objekt a je nutné posuzovat nejen náklady na palivo, ale i pořizovací cenu otopného systému. U elektrického akumulačního vytápění je nutno počítat s vyššími pořizovacími náklady než u přímotopného. Přímotopné vytápění má nejnižší pořizovací náklady, provozně je však o něco dražší oproti akumulačnímu vytápění.
tabulka: porovnání nákladů
| pořizovací náklady | spotřeba energie | |
|---|---|---|
| akumulační kamna | 100 000 | 16 316 kWh |
| přímotop | 40 000 | 15 816 kWh |
| tepelné čerpadlo | 250 000 | 5 167 kWh |
Další finanční tipy a triky najdete na stránce FinTriky.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
