Nižší zájem byl přitom podle vyjádření ministra financí Andreje Babiše (ANO) záměrem MF. Cílem úřadu bylo totiž nabídnout podle něj snadný přístup ke státním dluhopisům občanům, kteří preferují nejbezpečnější způsob zhodnocení svých úspor, a nikoliv maximalizovat prodaný objem.
"Pokud bychom emisní podmínky neracionalizovali, museli bychom ještě více omezit emise ostatních státních dluhopisů, což by se státu prodražilo," uvedl Babiš. Zároveň dodal, že nejlevnějším zdrojem financování zůstává běžný domácí dluhopisový trh.
V letech 2012 a 2013 byl totiž podle Davida Kufy ze společnosti Conseq vyplácený výnos oproti standardním dluhopisům obchodovaným mezi velkými investory více než trojnásobně vyšší. Letos výnos MF snížilo na dvojnásobek a vzhledem k podmínkám na trhu s rekordně nízkými úrokovými sazbami a výnosy státních dluhopisů vynese držba nyní vydávaného pětiletého spořícího státního dluhopisu podle něj přibližně 1,8 procenta ročně.
"To sice stále poráží většinu spořicích účtů, klient se ale za to musí vzdát možnosti nakládat se svými prostředky po celých pět let," uvedl. Předčasný prodej navíc podle něj dramaticky snižuje dosažený výnos. "Nízkým zhodnocením se tak spořicí státní dluhopisy stávají nezajímavými pro většinu z těch, kteří je v uplynulých třech letech houfně nakupovali," dodal.
MF nabízelo tři typy dluhopisů. Šlo o pětiletý reinvestiční s průměrným ročním výnosem necelá dvě procenta, sedmiletý protiinflační dluhopis a variabilně úročený dluhopis. Ten byl letos novinkou a byl vhodný zejména pro ty investory, kteří očekávají v následujících letech růst krátkodobých úrokových sazeb.
Emise Objem (mld. Kč) Pilotní - podzim 2011 20,4 Jarní 2012 15,3 Vánoční 2012 30 Jarní 2013 17,5 Vánoční 2013 21,3 Jarní 2014 1,45
Zdroj: MF



Brzdná dráha se v mrazu dramaticky prodlužuje, ukazují testy. Řidiči to podceňují
Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
