Vyplatí se jezdit vozem na CNG?

26.08.2014 | Jana Poncarová, Finance.cz
MAKRODATA A EU


Ačkoli se na první pohled neliší od běžných automobilů, nikdy nezajíždí na benzínovou pumpu. Palivo doplňují v místech označených zkratkou CNG. Vozidel na stlačený zemní plyn jezdí v České republice 7 500. Jaké jsou výhody a nevýhody CNG? Vyplatí se přestavba vozidla?

Nejprve nezbytné vysvětlení pojmů. Zkratka CNG pochází z anglického spojení Compressed Natural Gas, tedy stlačený zemní plyn. Ten je z 95 až 98 procent tvořen metanem. Z alternativních pohonů bývá CNG někdy zaměňováno s LPG (Liquefied Petroleum Gas), což je zkapalněný ropný plyn tvořený směsí uhlovodíkových plynů. Tomu se ale dnes věnovat nebudeme. Zaměříme se pouze na CNG, jeho výhody, nevýhody a možnosti úspor oproti klasickým pohonným hmotám.

Perspektivní alternativní palivo

Pokud vám už benzín přestává vonět (například kvůli vysoké ceně) a rozhlížíte se po alternativním pohonu pro váš vůz, možná vám při rozhodování, zda se vrhnout do přestavby automobilu, pomůže shrnout si základní výhody a nevýhody CNG.

Vozidla na CNG jsou ekonomická, ekologická a bezpečná. Dojezd vozidel je dnes již srovnatelný s dojezdem vozidel na kapalná paliva, pohybuje se přes 1 000 km. Další výhodou je, že pohonnou hmotu vám nikdo neukradne,“ uvedla Markéta Veselá Schauhuberová ze společnosti RWE Energo.

Za nejperspektivnější alternativní palivo označuje CNG Jan Ruml z Českého plynárenského svazu. „Zemní plyn je kvalitní vysokooktanové motorové palivo, při jehož spalování dochází k lepšímu směšování se vzduchem a tím i k rovnoměrnému složení palivové směsi a plnění válců. Kromě toho je výhodou CNG i lepší startování za nízkých teplot. Zápalná teplota CNG je dvojnásobná oproti benzínu, což zvyšuje jeho provozní bezpečnost,“ dodal.

Problém s parkováním vozů na CNG

Určitě jste si někdy při zajíždění do podzemních garáží všimli zákazu vjezdu, který platí pro vozidla jezdící na LPG i CNG. Majitel vozu na stlačený zemní plyn se tak snadno může dostat do nevýhody – do podzemní garáže si prostě nezajede. Je ovšem třeba upozornit na to, že parkování vozů na CNG v garážích prošlo legislativní změnou. Ačkoli nebylo jejich parkování v podzemních nebo uzavřených prostorách výslovně zakázané, byl jejich počet omezen na tři kusy. To bylo v praxi pochopitelně velmi těžko kontrolovatelné. Proto se majitelé podzemních parkovišť problému jednoduše zbavovali tím, že zakoupili značku hlásající zákaz vjezdu vozům na stlačený zemní plyn.

Jak upozornila Markéta Veselá Schauhuberová, jednou z nevýhod CNG je právě nedořešená legislativa garážování vozidel na tento pohon. „Stále se totiž najdou garáže, které majitel nedovybaví, ale zakoupí zákazovou značku. Na dalších úpravách legislativy týkající se garážování v současné době pracujeme,“ uvedla.

I laikovi je zřejmé, že vozidlo na CNG nedoplní palivo kdekoli. Počet plnících stanic CNG sice neustále roste, přesto je možné považovat jejich síť za řídkou. Ve třetím čtvrtletí letošního roku bylo evidováno 57 veřejných plnících stanic na CNG a 123 domácích plnících zařízení. Podle očekávání Českého plynárenského svazu by měl ale počet veřejných plnících stanic na CNG v příštím roce překročit magickou stovku.

Statistika: Vývoj počtu plnících stanic, počet vozů na CNG


2012 2013 1.Q/2014 2.Q/2014 3.Q/2014

Plnicí stanice CNG veřejné

45

50

52

53

57

Plnicí zařízení - domácí

85

108

112

116

123

Vozidla CNG – celkem

4 300

6 300

6 710

7050

7488

Auta osobní a dodávková

3 818

5 747

6 062

6334

6650

Autobusy

362

404

423

435

512

Komunální vozidla

50

59

75

81

81

Ostatní vozidla (offroad)

70

90

150

200

245

Prodej mil. (m3)                 

15,242

21,952

 

 

 

Zdroj: Český plynárenský svaz (stav k 1. 7. 2014)

Vyplatí se přestavba vozu na CNG?

Běžného majitele vozu vždy zajímají počty. Přestavba vozu na CNG se pohybuje přibližně od 40 do 60 000 korun. „Zájemcům ale doporučujeme spíše nákup nových vozidel – v současné době existuje asi 60 druhů sériově vyráběných vozů od různých automobilek. Rozdíl v nákupní ceně CNG a benzinového vozidla je zpravidla nižší než dodatečná přestavba,“ sdělil Jan Ruml. Podle Markéty Veselé Schauhuberové je výhodou továrně vyráběných vozů na CNG mj. to, že mají plnohodnotný kufr (u přestavěných automobilů přijdou do úložného prostoru tlakové láhve), protože nádrže na CNG jsou ukryty v podvozku.

Zastánci automobilů na CNG poukazují především na úspory při provozu. Oproti běžnému automobilu řidiči ušetří přibližně 40 až 50 procent nákladů za pohonné hmoty. „Průměrná cena CNG je 18 korun za metr krychlový, což energeticky odpovídá litru benzínu, který v současné době stojí více než 36 korun,“ doplnila Veselá Schauhuberová.

Kromě toho nejsou automobily, které jezdí na CNG, zatíženy silniční daní. U některých značek je rovněž možné snížit sazbu za povinné ručení. Motor CNG využívá vysokého oktanového čísla 130 a v případě přeplňovaného motoru pak má při nižším obsahu motoru srovnatelný výkon se vznětovým (dieselovým) motorem, který může mít i vyšší obsah,“ dodal Ruml.

Mapa CNG stanic v ČR ke dni 4. 9. 2014

Mapa CNG stanic v ČR ke 4. 9. 2014 (pro zvětšení kliknout)

Zdroj: Český plynárenský svaz



Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát 5 0.5

Články ze sekce: MAKRODATA A EU



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.