Reformy zemědělské politiky měly ve vyspělém světě dosud nevyrovnaný průběh, i když posledních 20 let je zřetelný pokles celkové podpory a zvláště podpory produkce. Ještě v letech 1986-88 byl poměr subvencí k hrubým farmářským příjmům 37 procent.
Za hlavní nástroje podpory označuje OECD dovozní cla, exportní subvence a domácí produkční dotace. "Tato opatření závažně deformují produkci, trhy a obchod. V oblasti OECD je nutné udělat mnohem více k zacílení politiky tak, aby dosahovala zamýšlených cílů," uvedla OECD ve výroční studii. Organizace konstatovala, že zemím OECD se podařilo do značné míry změnit formu subvencí a omezit podporu výroby.
Evropská unie vydala loni na zemědělství 133,8 miliardy dolarů, o 2,3 miliardy méně než předloni. Japonsko snížilo svou podporu o dvě miliardy na 47,4 miliardy a USA ji omezily o 200 milionů na 42,7 miliardy USD. OECD započítává jednak hodnotu přímých subvencí a tržní podpory, placených daňovým poplatníky, i nepřímou podporu prostřednictvím vyšších cen pro spotřebitele.
OECD vidí určitou naději v tom, že se v nynějších jednáních podaří sjednat dohoda o liberalizaci obchodu v rámci současného kola jednání Světové obchodní organizace. Právě zemědělské subvence jsou v těchto jednáních nejspornějším bodem. "Existuje příležitost reformovat zemědělskou politiku na mnohostranném základě snížením celních bariér a omezením nejškodlivějších forem podpory," uvádí zpráva.
Z hlediska absolutního objemu podpory sice vede EU, co se týče poměru k farmářským příjmům je však podpora nejvyšší ve Švýcarsku, Norsku, Jižní Koreji, na Islandu a v Japonsku. Zatímco EU je v tomto měření šestá se 33 procenty, před ní je Japonsko s 58 procenty a nejvýše Švýcarsko s 68 procenty. Naopak podpora v USA je jen 16 procent a v Austrálii a na Novém Zélandu se pohybuje v jednociferných číslech.



Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
