Které společnosti dominují na trhu čokolád?

08.09.2017 | Michal Bureš, Finance.cz
MAKRODATA A EU


Výběr čokoládových výrobků je na našem trhu opravdu široký. Ale neklame nás pouze zdání? Kolik firem "ovládá" trh čokolád?

Milujete Milku, Twixku, Lentilky nebo Tatranky? A víte kdo je vyrábí? Kolik společností ve skutečnosti působí na našem trhu?

Trh čokolád a velká čtyřka

Sortiment čokoládových výrobků se po změně režimu v České republice velmi změnil a umožnil nadnárodním společnostem vstup na český trh. Zahraniční společnosti začaly nabízet své zavedené značky a zahraniční vlastníci koupili některé tradiční české podniky a pokračovali v jejich odkazu. V dnešní době na českém trhu působí přes 40 společností zabývající se výrobou a distribucí čokoládových produktů (přes 30 zahraničních a přes 11 českých). Na českém trhu mají dominantní postavení 4 společnosti – Ferrero, Mars, Mondeléz a Nestlé.

Každá společnost přišla na  český trh v jiný čas a zvolila odlišnou taktiku. Společnosti Ferrero a Mars u nás nabízí své zavedené značky, naproti tomu společnosti Mondeléz a Nestlé, vedle svých tradičních výrobků, nabízí i české tradiční značky. Mondeléz vlastní například značku Opavia, Nestlé vlastní značku Orion a Figaro.

Podle analytické společnosti MarketLine měly v letech 2011 až 2013 společnosti Nestlé, Mars, Mondeléz a Ferrero na českém trhu cukrovinek cca 80% podíl. Tato společnost odhadla v roce 2013 velikost českého trhu cukrovinek na cca 17,5 miliardy Kč (z toho cca 10,5 miliardy tvořily čokoládové výrobky, tedy cca 60 %). Největší podíl na trhu cukrovinek měla společnost Nestlé – téměř polovinu trhu. Dalších přibližně 15 % trhu zabírá společnost Mars, o 5 % méně má společnost Mondeléz.

Odhad podílu na trhu cukrovinek analytické společnosti MarketLine

Název společnosti 2011 2012 2013
Nestlé 48,70 %  48,70 %  48,70 % 
Mars 15,10 %  14,90 %  14,90 % 
Mondeléz 10,10 %  10,20 % 

10,10 % 

Ferrero 6,40 %  6,40 %  6,50 % 
Zbylé společnosti 19,70 %  19,90 % 

19,90 %  

Zdroj: MarketLine Profile, Confectionery in the Czech republic 2012 až 2014

Ferrero

Ferrero Česká s. r. o. působí na českém trhu od roku 1993 a spadá do italského koncernu Ferrero International S. A. se sídlem v Lucembursku. Jejich nabídka je znázorněna na obrázku, kde je zvýrazněn podíl jejich výstavní lodi - značky Kinder, která dobila Evropu svým kinder vajíčkem (v USA se nemůže prodávat kvůli obsahu hračky uvnitř potraviny).

Přehled značek, které spadají pod koncern Ferrero

Ferrero

Zdroj: Webové stránky a výroční zprávy společnosti Ferrero

Mars

Na československý trh vstoupila americká společnost Mars v roce 1991, a je u nás zastoupena společností Mars Czech s. r. o. a několika dalšími (Wrigley). Aktivity společnosti Mars Czech s. r. o. se dělí na 3 základní segmenty - krmivo pro zvířata (Pedigree, Whiskas a další), rýže a omáčky (Uncle Bens), čokoládové výrobky.

Přehled značek, které spadají pod koncern Mars

mars

Zdroj: Webové stránky společnosti, výroční zprávy společnosti, vlastní zpracování


Čtěte také:

 


Mondeléz

V České republice společnost Mondeléz International (dříve Kraft Foods) působí od roku 1992, a je součástí americké korporátní společnosti Mondeléz International Inc Společnost Mondeléz je na českém trhu zastoupena značkami Milka, Oreo a dalšími. Mondeléz také koupil opavskou Opavii a slovenské Figaro a pokračuje v prodeji pod těmito tradičními českými značkami.

Přehled značek, které spadají pod koncern Mondeléz

mondelez

Zdroj: Webové stránky společnosti, výroční zprávy společnosti, vlastní zpracování 

Nestlé

Nestlé Česko s. r. o. je vlastněna švýcarskou společností Nestlé S. A. a vlastní dvě továrny na území České republiky – továrnu ZORA Olomouc a SFINX Holešov, které ročně vyrobí cukrovinky za více než 6 miliard Kč, z čehož více než polovinu vyvezou do zahraničí. Sortiment jejich výrobků je velmi široký a zahrnuje cukrovinky (značky Orion, Studentská pečeť a další), dále produkty značky Maggi, Nescafé, Caro, Grango a další. Nabízí rovněž krmivo pro domácí mazlíčky, působí také v gastronomii a různých doplňcích stravy.

Přehled značek, které spadají pod koncern Nestlé

nestle__1_

Zdroj: Webové stránky společnosti, výroční zprávy společnosti, vlastní zpracování

Lindt, Storck, Fazer a ti druzí

Vedle 4 dominantních značek působí na našem trhu společnosti Lindt & Sprungli se svou švýcarskou čokoládou, Německá společnost Storck s řadou produktů, které můžete vidět na obrázku, dále finská společnost Fazer s čokoládou Geisha. Nesmíme také zapomenout na privátní značky obchodních řetězců - Tesco, Coop, Albert, Lidl, Kaufland, Billa, Tchibo. Mezi další významné výrobce čokolády patří rovněž slovenská společnost I. D. C. Holding, a. s. pod kterou spadá Sedita. Mezi české zástupce výrobců čokoládových výrobků patří společnosti:

  • Chocoland a. s. - vyrábí pro privátní značky, dále vyrábí cukrovinky se Šmouly, Hello Kitty a dalšími.
  • Emco s. r. o. - výroba musli a distribuce německých čokolád Schogetten a Trumpf. 

Přehled značek, které spadají pod koncern Storck

storck

Zdroj: Webové stránky společnosti, výroční zprávy společnosti, vlastní zpracování

V dnešní době roste podíl privátních značek řetězců. menších čokoládoven a fair trade výrobků. Nicméně i přes různé skandály (Lentilky a nekvalitní barviva, palmový olej, změna složení u výrobků Opavia) patří výrobky 4 velkých nadnárodních koncernů mezi velmi oblíbené, a budou i nadále dominantními hráči na trhu čokoládových výrobků.

Kterou značku preferujete vy? Co říkáte na kvalitu čokolád v ČR? Diskutujte pod článkem!

 


Články ze sekce: MAKRODATA A EU



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.