Zaplatíte včas a body nepřipíšeme

02.11.2017 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


Asi se vám to také stalo. V doporučeném dopise vám přišla výzva k zaplacení pokuty za dopravní přestupek, který jste udělali třeba před 3 týdny. Na cestě byl totiž radar a ten vás změřil a vyfotil. Dobrá rada zní – zaplaťte co nejrychleji, ušetříte.

Pokud vás potkalo něco podobného, co jsme popsali v úvodu, určitě jezdíte v měřených úsecích vzorně. Nejste sami, podle odborníků to dělají čtyři pětiny řidičů. A většina z nich má také zkušenost, že raději tzv. přijme odpovědnost za své auto a rychle zaplatí, než by si nechala připsat body v klasickém správním řízení.

Osoba blízká se nekoná

Tento systém je platný od roku 2013. Když přistoupíte na přijetí odpovědnosti za své auto a nebudete se vymlouvat na osobu blízkou, přestupek tedy zaplatíte do dvou týdnů, nejsou vám připočteny trestné body

Podle dopravních policistů je efekt jasný a značný a hlavně pomáhá dodržování dopravních předpisů. Dřív se každý vymlouval na to, že automobil řídila tzv. osoba blízká a zde zákon říká, že „každý má právo odepřít výpověď, jestliže by jí způsobil nebezpečí trestního stíhání sobě nebo osobě blízké“. V tu chvíli tedy body ani pokutu nedostal nikdo. Dnes se policisté radují z toho, že doprava je plynulejší a dávají to do jasné souvislosti s finančním postihem majitele auta. A ten, pokud už byl postižen jednou, jede měřeným úsekem podle předpisů. Když ho vidí ostatní, přizpůsobí se, protože je jim jasné, že se tady měří.

Jak to funguje?

Jak systém objektivní odpovědnosti provozovatele vozu funguje? Zákon ho umožňuje aplikovat jen na méně závažné přestupky, které zjišťuje automatizovaný systém bez obsluhy, druhou variantou je špatné parkování. Pokud se to stane, data se dostanou na radnici, která má měřený úsek v správě. Ta pak pošle majiteli auta výzvu, aby buď zaplatil tzv. určenou částku na spodní hranici sazby za příslušný přestupek. Další možností je sdělení, kdo vůz v době jeho spáchání řídil.

Když provozovatel vozidla částku na účet zašle do 15 dní, vše tím končí a nikomu se nepřičtou trestné body. Nebo majitel auta udá jméno řidiče a radnice zahájí klasické správní řízení s ním.

Všude radary nejsou

Obce se z podobné zákonné úpravy musí radovat, protože tak mohou získat téměř bez námahy peníze do svých rozpočtů. Ale ani to není tak jednoduché. Kontrolu nad místy, kde se radary instalují, má dopravní policie, takže jestliže si radní chtějí měřič umístit hned u značky začátku obce, aby zachytila co nejvíce řidičů, nejspíš se jí to nepovede. Policisté totiž říkají, že jim jde spíš o plynulost dopravy než o léčku na motoristy. Naopak v opravdu rizikových lokalitách, jako např. v blízkosti škol a nemocnic, je podobné měření na místě.

Kde je jich nejvíc?

Nejvíce podobných automatizovaných radarů se záznamem je v Praze, ale nejsou jen tam, jak někteří dobře víme. V některých městech si na ně motoristé už zvykli a většina pokutovaných totiž skutečně do 14 dnů zaplatí, než by se pouštěla do standardního správního řízení. Asi dobře vědí, že pokud jsou vyfotografovaní a na snímku je i časový údaj, neměli by moc šancí si uhádat slušnější verdikt a jistě by jim byly připsány body.

Například v Praze bylo v roce 2015 zaznamenáno asi 380 tisíc překročení rychlosti a přes polovinu z nich bylo vyřešeno s využitím uhrazení tzv. určené částky, ve 12 tisících případech byla udělena pokuta ve správním řízení, zbytek byly nejasný nebo nedokončené případy. Oproti roku 2013 je počet řidičů, kteří zaplatili raději radnici, už dvojnásobný.


Čtěte také:



Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 2.5
Hlasováno: 5 krát

Články ze sekce: MAKRODATA A EU



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.