Výpočet důchodu ovlivňuje dlouhý průběh pojištění a výši důchodu neovlivňují pouze dosažené příjmy, ale i získaná doba pojištění. Při výpočtu starobního důchodu je v jednotlivých členských zemích Evropské unie zastoupen určitým způsobem prvek zásluhovosti a prvek solidarity, který brání lidi s nízkými příjmy před „chudobou“ z důvodu odchodu do penze. Výpočet důchodu u lidí s nízkými příjmy je výhodnější.
Rozdílná úroveň náhradového poměru
Při výpočtu důchodu tedy neplatí, že všichni penzisté mají státní důchod ve stejném určitém procentním vyjádření vůči své dosahované mzdě před odchodem do důchodu. Někteří penzisté mají vyšší náhradový poměr a jiní nižší. Záleží na konkrétním průběhu pojištění, národní legislativě a výpočtové formuli státního důchodu v daném roce. Česko přitom patří v rámci členských zemí Evropské unie mezi země s vyššími rozdíly u náhradového poměru při odchodu do penze, jak si ukážeme na názorném příkladu.
Praktický příklad: důchod a malý vs. vysoký osobní vyměřovací základ
- Pan Černý má průměrnou měsíční mzdu za odpracované roky (tzv. osobní vyměřovací základ) ve výši 14 000 Kč a získá dobu pojištění v rozsahu 43 let. Při výpočtu starobního důchodu v roce 2017 se hodnotí příjmy v letech 1986 až 2016 a dřívější příjmy se přepočítávají na současnou úroveň. Černý odejde v listopadu 2017 do starobního důchodu a měsíční státní důchod bude činit 10 828 Kč. Pan Černý má tedy hrubý náhradový poměr ve výši 77,3 % (10 828 Kč: 14 000 Kč). Pan Černý má tedy poměrně vysoký náhradový poměr a odchodem do důchodu si pohorší relativně málo. Z důchodu navíc nebude, na rozdíl od hrubé mzdy, odvádět pan Černý žádné daňové odvody.
- Pan Kovář má osobní vyměřovací základ ve výši 56 000 Kč a získal dobu pojištění rovněž v rozsahu 43 let. Rovněž pan Kovář odejde v listopadu 2017 do starobního důchodu. Měsíční státní penze pana Kováře bude činit 17 872 Kč. Náhradový poměr pana Kováře činí 31,9 % (17 872 Kč: 56 000 Kč). Pan Kovář má v absolutním vyjádření vyšší penzi než pan Černý, ale náhradový poměr má značně nižší.
Porovnání mediánu mzdy a mediánu důchodu
V přiložené tabulce máme uveden náhradový poměr při odchodu do důchodu v jednotlivých členských zemích Evropské unie uvedený v publikaci „Statistisches Jahrbuch 2017 (Das Statistische Bundesamt)“. Náhradový poměr při odchodu do penze se počítá jako poměr hodnoty mediánu státní penze občanů ve věku 65 let až 74 let vůči mediánu mezd zaměstnanců ve věkové skupině 50 let až 59 let. Z členských zemí Evropské unie je nejvyšší náhradový poměr u mediánových hodnot v Lucembursku (80 %), ve Francii (69 %), v Itálii (66 %) a ve Španělsku (66 %). Nejnižší náhradový poměr je potom v Irsku (38 %), v Chorvatsku (40 %) a v Bulharsku (41 %).
Náhradový poměr u penzí v zemích EU (v %)
| Země | Náhradový poměr | Země | Náhradový poměr | 
|---|---|---|---|
| Lucembursko | 80 | Nizozemí | 52 | 
| Francie | 69 | Česko | 51 | 
| Itálie | 66 | Velká Británie | 50 | 
| Španělsko | 66 | Belgie | 47 | 
| Rumunsko | 64 | Německo | 46 | 
| Rakousko | 62 | Litva | 46 | 
| Polsko | 62 | Slovinsko | 46 | 
| Slovensko | 62 | Dánsko | 45 | 
| Řecko | 61 | Estonsko | 43 | 
| Portugalsko | 61 | Kypr | 43 | 
| Švédsko | 58 | Lotyšsko | 42 | 
| Malta | 54 | Bulharsko | 41 | 
| Island | 53 | Chorvatsko | 40 | 
| Finsko | 52 | Irsko | 38 | 
Pramen: Destatis (Das Statistische Bundesamt) - Statistisches Jahrbuch 2017,Kapitel Internationales
Čtěte také:



 
				 
				 
								 
								 
								 
								 
								







 Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					 Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					 Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					 Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					 Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
						Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
					