Vybíráte dodavatele? Těchto 5 věcí si ověřte, než podepíšete smlouvu

28.11.2017 | , Finance.cz
BYDLENÍ


perex-img Zdroj: Shutterstock

Když měníte dodavatele elektřiny nebo zemního plynu, nezaměřujte se jen na úsporu. Důležité jsou také obchodní podmínky nebo bonusy, které vám nová společnost nabídne. Na co si konkrétně dát pozor?

Zatímco ještě před pěti lety se zákazníci rozhodovali pro změnu dodavatele energií hlavně kvůli úspoře, nyní začínají být důležité i další služby a bonusy. Energetický trh se podle odborníků stabilizoval, legislativa je více nakloněná spotřebitelům. Přesto se vyplatí mít se na pozoru a dobře si vybrat společnost, která vám elektřinu nebo zemní plyn bude prodávat.

Co je to za firmu?

Na energetickém trhu nyní působí kolem osmdesáti dodavatelů energie. Někteří z nich prodávají jen elektřinu, jiní pouze zemní plyn, některé společnosti mají v nabídce obě komodity. Zatímco někteří dodavatelé mají pouze stovky zákazníků, jiní dodávají energii desítkám nebo stovkám tisíc odběratelů. „V prodeji elektřiny se nakonec výrazně prosadili jenom dva ryze alternativní dodavatelé, v prodeji plynu jen jeden alternativní dodavatel,“ říká Petr Woff z projektu KupníSíla.cz.

To, že je společnost menší nebo má nižší počet odběratelů ještě neznamená, že se o své klienty nedokáže dobře postarat. Důležité jsou reference, podobně jako při výběru jiných služeb. Vhodné je prověřit si, kde a jak můžete společnost kontaktovat.

Smlouva a obchodní podmínky

Při výběru dodavatele by lidé neměli hledět pouze na nejnižší cenu, na tom se shodují všichni námi oslovení odborníci. Není výjimkou, že s nízkou cenou se mohou pojit nevýhodné obchodní podmínky a skryté sankční poplatky. Odběratelé by se vždy měli zamyslet nad tím, zda je nabízená sleva natolik výhodná, aby dodavateli podepsali smlouvu se závazkem na dva, tři nebo i více let.

Smlouvy na dobu určitou jsou většinou spojené s produktem s fixovanou cenou elektřiny nebo zemního plynu. Spotřebitelé jsou ale v tomto ohledu už opatrnější než před lety a na to reagují i dodavatelé. Někteří z nich dávají minimálně na výběr ze smlouvy na dobu určitou nebo neurčitou. „Nabídka fixních cen elektřiny nebo plynu není tak zvýrazňována jako v minulosti. Naopak se zdá, že se stávají populárnější nabídky produktů se smlouvou na dobu neurčitou a je zdůrazňována svoboda zákazníka,“ říká Jan Schindler, analytik kalkulátoru TZB-info.cz.

K nižší ceně další bonusy

Důležitá přestává být pouze úspora, lidé se více zajímají o další bonusy, které jim dodavatel může nabídnout. „Trh se celkově posouvá ke komplexnějším produktům, které kromě dodávek energií zahrnují třeba bezplatný servis tepelných zařízení, služby elektrikáře, energetické poradenství nebo výhodné ceny solárních zařízení,“ uvádí Linda Beránková ze společnosti E.ON.

Zdá se, že v poslední době se energetické společnosti také vrátily zpátky k podstatě svého podnikání a vzdaly boje o další trhy. „Už tolik neprotlačují svoje mobilní tarify nebo pojišťovací služby,“ dodává Petr Woff.

Zákaznický servis

Pro spokojenost zákazníků je klíčový servis, který má každý dodavatel nastavený jinak. Standardem dnes už bývá on-line zákaznický portál, ve kterém si zákazník může čtyřiadvacet hodin denně zkontrolovat například stav zaplacených záloh.

Kamenné pobočky neprovozují všichni dodavatelé, a pokud ano, nemusíte je najít v každém krajském nebo dokonce okresním městě. Telefonické linky, na které se jako zákazník dovoláte zdarma, provozuje stále jen zlomek dodavatelů. Mezi jinými je to například společnost E.ON, Amper Market, Ray Energy nebo Europe Easy Energy.


Čtěte také:

Vyplatí se fixace ceny elektřiny, když zdražuje?

Jak změnit dodavatele energií?


Pokrokoví dodavatelé

Alespoň někteří z dodavatelů dbají na své dobré jméno, to znamená, že se například připojili k etickému kodexu, který vydal Energetický regulační úřad. Při výběru nové energetické firmy se vyplatí sledovat i její celkovou politiku, která prozradí, jakým směrem se chce ubírat, a zda jí jde pouze o prodeje, nebo svému oboru také něco vrací. Důležitý hlas mají v tomto ohledu i spotřebitelé, i když je zatím stále slabý. „Většině tuzemských odběratelů stačí dobrý marketing, nehledí tolik na ceny, obchodní podmínky, etiku nebo takzvané národní zájmy,“ podotýká Petr Woff.

Především větší energetické společnosti investují například do nových technologií zaměřených na úspory energií nebo obnovitelné zdroje. „Větší obchodníci se snaží zachytit nástup obnovitelných zdrojů energie a snaží se zákazníkům nabídnout kompletní službu – dodávky na klíč včetně administrace dotací. Nabízejí rovněž služby spojené s úsporou energií,“ konstatuje Jan Schindler.

Podpis smlouvy bez nátlaku

I když se energetický trh za posledních deset let výrazně proměnil ve prospěch zákazníků, spotřebitelské chování zůstává víceméně nezměněné. „Zásadním problémem je nedůvěra na základě špatných zkušeností z doby po liberalizaci prodeje elektřiny a plynu. Jen málo spotřebitelů si vybírá dodavatele sama, většina se nechá přesvědčit obchodníky, často pod vlivem nepravdivých údajů,“ uzavírá Jan Schindler.

Autor článku

Jana Poncarová

Jana Poncarová  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: BYDLENÍ