Palladium dnes překonalo rekord z roku 2001, který činil 1095 dolarů za unci. Loni palladium několikrát vystoupilo na nové maximum za 17 let v očekávání, že dál poroste poptávka od automobilového průmyslu.
Přesun k benzinovým a hybridním vozům, v jejichž katalyzátorech se využívá palladium, vyvolal obavy z nedostatku kovu. Situace na trhu s palladiem je přitom už nějaký čas napjatá. Za posledních sedm let byl trh v deficitu šestkrát, což způsobilo pokles dostupných zásob.
\"Palladium je jedním z mála trhů s kovy, který je skutečně napjatý a vypadá to, že situace se bude dál zhoršovat,\" uvedl analytik společnosti ICBC Standard Bank Tom Kendall. Upozornil, že se zvyšuje prodej aut v Číně, která je benzinovým trhem. K tomu se ale přidává odklon od nafty v Evropě, což ukazuje, že poptávka bude vyšší po palladiu než po platině, která se přednostně používá v katalyzátorech naftových aut.
\"To snižuje zásoby, odezva na straně nabídky ale není jednoduchá,\" dodal podle agentury Reuters Kendall.
Podíl naftových aut v Evropě se snižuje od roku 2015, kdy Volkswagen přiznal, že podváděl při emisních testech naftových vozů. V roce 2016 podíl aut s naftovým motorem na evropském trhu poprvé od roku 2009 klesl pod 50 procent.
Důvody pro další růst ceny palladia jsou silné, analytici ale zároveň varují před možnými riziky poklesu. Z dlouhodobého hlediska je rizikem to, že poptávka po palladiu silně závisí na prodeji aut. Na rozdíl od platiny je zájem od výrobců šperků o tento kov nízký. To dělá palladium zranitelné v případě, že se objeví známky poklesu prodeje aut.
Snížit poptávku po palladiu k výrobě katalyzátorů mohou rovněž snahy o elektrifikaci vozidel. To je ale zatím dost daleko na to, aby to znamenalo v tuto chvíli pro trh výrazné riziko, domnívá se Kendall.



Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
