Vybíráme cestovní pojištění. Na co si dát pozor?

23.05.2018 | , Finance.cz
Dovolená


Jedete v létě k moři a přemýšlíte, jestli se vám vyplatí zřídit cestovní pojištění? Nebude stačit jenom průkaz pojištěnce? Ne, nebude, to vám můžeme říct rovnou. Ve smlouvě ale musí být jasně stanoveno, co pojišťovna uhradí, když dojde k pojistné události.

Cestovat bez pojištění do zahraničí může být skutečně risk. Stačí malý úraz nebo zdravotní potíže a dovolená se prodraží i o několik desítek tisíc korun. O problémech většího rázu ani nemluvě. Jen pro pořádek – zlomenina v Chorvatsku může vyjít až na 3 915 EUR, v USA na 20 000 dolarů a v Egyptě dokonce až na 42 000 EUR.

Proč nestačí evropský průkaz zdravotního pojištěnce?

Plno lidí si pojištění na dovolenou nesjedná, neboť žije mylně v domnění, že do cestování po EU, EHP a Švýcarsku bude bohatě stačit klasická kartička zdravotní pojišťovny. Průkaz na tomto území sice platí, ale to ještě neznamená, že díky němu budou pokryty veškeré výdaje na ošetření nebo na léčbu. Pro zraněného nebo nemocného turistu zde funguje určitá spoluúčast, kterou bude třeba uhradit. Zpravidla se pak jedná o nemalé částky. Tato skutečnost platí už i tehdy, pokud jedeme na dovolenou do sousedních zemí, např. na Slovensko.

Jaké máme pojištění na cesty?

  • Úrazové – pravděpodobně nejsjednávanější forma slouží k uhrazení výdajů za následky úrazu, nemoci, ošetření apod.
  • Odpovědnosti – hodí se v případě, kdy na dovolené způsobíte vy, vaše děti anebo vaši domácí mazlíčci škodu.
  • Sportu – jedná se o připojištění, které platí především pro organizované či rizikové sporty. Klasické rekreační jsou do běžné smlouvy již zahrnuty. *
  • Poplatků za storno – pokud byste se zájezd rozhodli na poslední chvíli zrušit, cestovní kancelář vám může za tento krok zpět uložit pokutu.
  • Zavazadel – platí pro ztrátu, poškození, zmeškání apod.

*Nevztahuje se na sporty, které jsou příliš nebezpečné anebo provozovány na vrcholové úrovni.

Cestovní pojištění do zahraničí - výluky

zdroj: Shutterstock

TIP: Dovolenkový speciál Finance.cz - přečtěte si mnoho důležitých informací pro klidnou dovolenou

Výluky z cestovního pojištění

Mezi nejčastější výluky patří především události zapříčiněné úmyslně, pod vlivem alkoholu anebo omamných látek. Pak samozřejmě také ty, které vznikly během činnosti, ke které potřebujete speciální způsobilost za předpokladu, že jste ji neměli. Některé společnosti mohou z pojištění vyjmout i situace vzniklé jaderným zářením anebo třeba teroristickými útoky. Mezi další výluky a problémy cestovního pojištění potom můžeme zařadit:

  • Pokud jste odjeli s akutním onemocněním – léčebné výdaje vám nemusí být proplaceny, neboť jste již nemocní do cílové destinace přijeli.
  • Pokud máte zdravotní potíže z důvodu chronického onemocnění – stejně jako v předchozím případě u vás nemoc totiž nevznikla až na místě.
  • Nadmořskou výšku – zní to možná zvláštně, ale ano. I úrazy, které se staly v určité nadmořské výšce (zvláště u zimních sportů), pojišťovna nemusí zdravotnickému zařízení či klientovi proplatit.
  • Těhotenství – problémy mohou nastat především v pokročilém stádiu. Léčebné výlohy u těhotných žen pak u většiny produktů bývají kryty nejčastěji do 28. týdne. Předčasný porod či jiné komplikace také bývají velice často ze smlouvy vyjmuty. Naopak třeba rizikově těhotnou ženu často ani pojistit nechtějí, a pokud ano, tak za velmi nevýhodných podmínek.
  • Ztrátu dokladů – nevztahuje se na ni pojištění zavazadel. Je proto dobré si předem zjistit, co dělat při ztrátě dokladů v zahraničí.
  • Škoda způsobená příbuznému, blízké osobě či spolucestujícímu nebude hrazena z pojištění odpovědnosti.
  • Neoznámení pojistné události asistenční službě
  • A mnoho dalších.

Pamatujte tedy, že se v každém případě vyplatí důkladně číst smluvní podmínky a neuzavírat nic, co nepokryje rizika, která chcete mít pojištěna.

Proč vždy informovat asistenční službu?

V případě jakéhokoliv úrazu je nutné neprodleně kontaktovat asistenční službu, které celou situaci nahlásíte. Služba následně informuje klienta o tom, na co má nárok, za jakých podmínek a samozřejmě jej navede k řešení celé situace a dodá mu adresu nejbližší smluvní nemocnice, ve které dojde k ošetření.

Pokud by ale klient službu kontaktoval až po ošetření v nemocnici, je možné, že pojišťovna odmítne výlohy na léčbu hradit, a to především proto, že nedošlo k dodržení smluvních podmínek. Klient by si tedy ošetření musel zaplatit sám. Dbejte proto na přesný postup, jak hlásit pojistnou událost.


Čtěte také:



Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 2 krát



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.