Zásady volání na tísňovou linku? Nehádat se s operátorem a odpovídat věcně

25.03.2019 | , Finance.cz
Spotřebitel


Ať už jako svědek nebo oběť neštěstí, každý z nás se v životě může dostat do situace, kdy bude muset volat na tísňovou linku. A přestože je v podobných situacích důležité zachovat chladnou hlavu, spousta lidí zpanikaří, protože neví, jak správně postupovat. Tím ale práci záchranného systému výrazně ztěžuje.

Představte si to, stojíte na přechodu, když kolem vás proběhne mladý muž, nerozhlédne se a skončí pod koly projíždějícího auta. Jak se zachováte? Ačkoli je prvotní šok natolik silný, že dokáže jednoho naprosto znehybnět, je důležité, abyste jednali okamžitě. Popadnete tedy mobil a bez zbytečného odkládání vytočíte tísňovou linku. V tomto případě 155, což je číslo záchranné služby.

Ačkoli se vám to v danou chvíli zdá nemožné, snažte se zachovat klid a soustředit se na hlas operátora tísňové linky. Ať už se jedná o policii, hasiče nebo záchranku, ignorování operátora nebo dohadování se s ním běžně způsobuje největší zdržení zmíněných složek. Je přitom dobře známo, že v krizových situacích mnohdy rozhodují vteřiny.

Na co se vás operátor bude ptát?

Během hovoru vám operátor položí sadu otázek, na které byste měli odpovídat, pokud možno, věcně a srozumitelně. Vždy se jedná o tyto dotazy:

  • Kdo volá: představte se celým jménem.
  • Co se přesně stalo: odpověď na tuto otázku je velmi důležitá, operátor na jejím základě vyhodnotí vážnost situace a zvolí, jakou pomoc na místo pošle.
  • Kde se to stalo: aby se předešlo zbytečnému zdržení, nahlaste ideálně přesnou adresu místa nehody. Jestliže se nacházíte v panelákovém domě, uveďte kromě ulice a čísla domu také poschodí a číslo bytu.  Pokud adresu místa neznáte nebo se nacházíte někde na veřejné komunikaci či na volných prostranstvích, popište operátorovi záchytné body. Těmi mohou být vysoké budovy, parky, křižovatky, poslední vesnice, sjezd z dálnice a její správné číslo.
  • Při volání na linku 112 se operátorovi ukáže přibližná poloha, na to ale nespoléhejte, rychlé sdělení přesné polohy pomůže urychlit výjezd.
  • Ve velkých městech (například v Praze) svou přesnou polohu zjistíte i podle čísla, které je na každém sloupu veřejného osvětlení. U každého železničního přejezdu zase najdete číslo začínající na P. Toto číslo stačí nadiktovat a operátorka podle něj pozná vaši přesnou polohu.
  • Informace o postiženém: sdělte operátorovi pohlaví, přibližný věk a počet raněných.

Dále se řiďte pokyny operátora a za žádných okolností neodkládejte telefon a nezavěšujte. Pokud budete muset dávat první pomoc, bude se vám pomoc vyškoleného operátora hodit.

Jak volat na tísňovou linku

(foto: Shutterstock)

Kam a kdy volat?

V České republice máme celkem 5 tísňových čísel: 112 Jednotné evropské číslo tísňového volání, 150 Hasičský záchranný sbor ČR, 155 Zdravotnická záchranná služba, 156 Městská (obecní) policie, 158 Policie ČR.

Kdy volat na 112?

Číslo 112 je univerzální a funguje v celé Evropské unii, postupně se však zavádí i v ostatních státech. Na tuto tísňovou linku lze volat zdarma z mobilních telefonů i pevných linek.

Linku 112 v České republice obsluhuje společně s číslem 150 Hasičský záchranný sbor. A ačkoli se jedná o univerzální číslo, pokud je zřejmé, jakou záchranou linku potřebujete (158, 155, 150), vždy je lepší volat přímo na ni. Pokud si číslem nejste jisti nebo nevíte, koho volat, vytočte 112, která je určená k oznámení jakékoli mimořádné události, a to hlavně pokud ji bude muset řešit více složek integrovaného záchranného systému najednou.

Oproti ostatním tísňovým linkám má 112 značnou výhodu. Zatímco na čísla 150, 155, 156 i 158 může volat pouze ten, kdo má v mobilním telefonu vloženou SIM kartu, na které musí mít aspoň minimální kredit (pokud má předplacenou SIM), na číslo 112 je možné volat i bez ní.

Na tísňovou linku 112 lze volat také:

  • prostřednictvím sítí ostatních operátorů – tedy ze zahraničí, a to i bez aktivovaného roamingu a z míst, kde náš operátor nemá pokrytí signálem,
  • přes zamknutou obrazovku mobilního telefonu,
  • v jiných jazycích, a to: angličtině, němčině i dalších světových jazycích.

V případě trestného zneužití tísňové linky:

  • je vždy identifikováno číslo volajícího, případně IMEI mobilního telefonu,
  • jsou vždy předány údaje o lokalizaci polohy volajícího,
  • je každé volání zpětně dohledatelné – o všem existují záznamy.

Kdy volat 150?

Číslo 150 je určeno k oznámení požárů, živelných pohrom, havárií a nehod. Obecně se jedná o ty mimořádné situace, během kterých je nutné provádět záchranné nebo likvidační práce jako:

  • hašení,
  • vyprošťování,
  • likvidaci nebezpečných látek.

Kdy volat 155?

Na číslo 155 se volá v případě, že došlo k náhlému narušení zdraví, úrazu nebo nehodě se zdravotními následky. Obecně se jedná o:

  • neobvyklý tlak či bolest na prsou,
  • potíže s dechem, dušnost,
  • poruchu vědomí, bezvědomí, křeče,
  • vážnější úraz,
  • otravu léky či chemikáliemi.

Kdy volat 158?

Číslo 158 byste měli vytočit, pokud došlo k narušení veřejného pořádku a bezpečnosti, jestli jste svědky nebo oběťmi trestného činu. Vytočit byste ho měli i v případě, že je potřeba vyšetřit dopravní nehodu nebo usměrňovat bezpečnost a plynulost silničního provozu.



Také si přečtěte:



Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 4
Hlasováno: 3 krát

Články ze sekce: Spotřebitel



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.