Je přirozené, že je výsledná cena benzínu vyšší než cena nafty. Natural je totiž téměř ve všech zemích EU zatížen vyšší spotřební daní. V Česku činí spotřební daň na litr nafty 10,95 Kč a 12,84 Kč na litr Naturalu. Příčinou dražší nafty bývá zvýšená poptávka po topných olejích v zimě. „Topný olej je z chemického hlediska totéž co motorová nafta a v řadě zemí je stále hojně rozšířeným topným médiem. Protože v zimě bývá poptávka po naftě, respektive topném oleji vyšší, roste i cena,“ vysvětluje Ivan Indráček, předseda představenstva Unie nezávislých petrolejářů ČR.
Dražší nafta během zimy není nic neobvyklého
„Když se podíváme do historie, nafta byla dražší než benzín zpravidla během zimních měsíců. Nyní by se měla situace vrátit do normálu,“ dodává Ivan Indráček. Potvrzují to statistiky Evropské komise, podle kterých byla nafta dražší během tří z posledních pěti zim. Kromě letošní zimy, kdy je cena nafty oproti benzínu vyšší od přelomu října a listopadu 2018, to byla období od listopadu 2014 do začátku června 2015 a od listopadu 2015 do ledna 2016.
Končí období dražší nafty?
Podle nejnovějších dat Evropské komise z minulého týdne poskočila průměrná cena benzínu v Česku skoro o 50 haléřů nahoru. Aktuálně stojí nafta v průměru 31,68 Kč/l, zatímco benzín již 32,21 Kč/l. Tento vývoj v minulých týdnech již naznačovaly takzvané plošné ceny, které jsou vyhlašovány petrolejářskými společnostmi pro firemní zákazníky na týdenní bázi. „Jakákoliv změna ceny ropy nebo kurzu koruny se obratem promítá do plošných cen paliv. Lze tak předvídat běžné ceny na čerpacích stanicích, které mají obvykle určitou setrvačnost, protože petrolejáři doprodávají zásoby pořízené dříve,“ popisuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, jež firmám poskytuje tankovací karty Shell a EuroOil.
Podle údajů nákupní aliance Axigon v posledních týdnech výrazně rostla plošná cena Naturalu 95, a to i více než o korunu během jednoho týdne. To se pak skutečně projevilo též v běžných cenách na čerpacích stanicích. „Během posledních dvou týdnů benzín podle Evropské komise zdražil dokonce o 1 korunu a 14 haléřů, čímž se stal opět dražším palivem, než je nafta. Aktuální plošné ceny pro tento týden naznačují další zdražování benzínu i nafty,“ dodává Damir Duraković.
(foto: Pixabay)
Ceny paliv dále porostou
Definitivní návrat stavu, kdy je nafta levnější než benzín, však zatím nepředpokládá Viktor Zeisel, ekonom Komerční banky. „Ekonomický cyklus sice zpomaluje, ale ještě nejsme ve fázi poklesu. Nafta, která se hojně využívá v průmyslu, je tak stále poptávaná a zůstane dražší než benzín. Podle všeho navíc ceny pohonných hmot dále porostou,“ predikuje Viktor Zeisel z Komerční banky.
Průměrné ceny pohonných hmot v Česku
| 
 | Cena ke dni 4. 3. | Cena ke dni 11. 3. | Cena ke dni 18. 3. | Cena ke dni 25. 3. | Cena ke dni 1. 4. | Cena ke dni 8. 4. | Cena ke dni 15. 4. | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Natural 95 | 30,20 Kč/l | 30,29 Kč/l | 30,43 Kč/l | 30,61 Kč/l | 31,07 Kč/l | 31,76 Kč/l | 32,21 Kč/l | 
| Nafta | 31,13 Kč/l | 31,25 Kč/l | 31,45 Kč/l | 31,47 Kč/l | 31,51 Kč/l | 31,60 Kč/l | 31,68 Kč/l | 
Také si přečtěte:



 
				 
				 
								 
								 
								 
								 
								







 Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					 Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					 Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					 Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					 Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
						Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
					