Kdo vlastní v Česku noviny? Babiš, Křetinský, Bakala a další

04.06.2019 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


Noviny a ranní káva, kombinace bez které si mnoho z nás nedokáže vybavit všední den. Kdo vlastní české noviny - Blesk, Sport, Hospodářské noviny, Mladou frontu dnes, Deník a další?

Přestože jsou média napadána pro svoji (ne)objektivnost, tak jsou i nadále hlavním zdrojem našich informací. Přestože tisk trochu ustoupil digitálním technologiím, tak tištěná média zasáhnou přibližně 87 % české populace, přičemž samotné deníky a jejich přílohy oslovily na přelomu tohoto roku přibližně 67 % populace. Kdo tedy vlastní naše největší deníky?

Máte rádi šustění papíru nebo si vystačíte s lesklou obrazovkou tabletu či mobilu?

Kdo vlastní české noviny?

Zdroj: Shutterstock

Blesk, Sport, Aha a Sparta

Nejčtenějším českým celostátním deníkem je Blesk, který si denně přečte přibližně 910 tisíc lidí, komplementárně s Bleskem vychází řada jeho odnoží, Nedělní Blesk, Blesk TV magazín a další. Blesk je dlouhodobým králem deníků a rovněž bulvárních médií.

Dvojka na trhu bulvárních médií (a pětka mezi deníky) je deník Aha!, který rovněž má řadu odnoží.

Mezi nejvíce čtené deníky patří rovněž sportovně zaměřený deník Sport (celková čtverka na trhu deníku).

Vlastník deníků Blesk, Aha, Sport patří mezi největší mediální domy Czech News Center a. s., kterou vlastní Czech Media Invest, jejíž přehled akcionářů je následující:

  • Danielem Křetínským (50 %),
  • Patrikem Tkáčem (40 %),
  • Romanem Korbačkou (10 %).

Dále tento mediální dům vlastní řadu časopisů - pro děti (ABC), ženy (Blesk pro ženy), motoristy (Svět motorů, AutoTIP). Dále vydávají časopis Reflex, E15 a řadu online titulů, doplňující flotilu deníků a časopisů.

Generální ředitelka Czech News Center (CNC) je zkušená manažerka Libuše Šmuclerová, která v médiích působí více než 30 let a prošla si Českou televizí, či televizí NOVA.

Nejčtenější celostátní deníky

Název deníku Čtenost Průměrný prodaný náklad Vlastník
Blesk 911 000 199 732 CNC
Mladá fronta DNES 548 000 113 635 Mafra
Právo 237 000 67 807 Borgis
Sport 222 000 32 677 CNC
Aha! 217 000 43 637 CNC
Lidové noviny 209 000 33 551 Mafra
Hospodářské noviny 150 000 33 554 Economia

Zdroj: Unie vydavatelů ČR (data za 1. 10. 2018 až 31. 3. 2019)

Mladá fronta Dnes - hlásná trouba ANO?

Druhým nejčtenějším deníkem je Mladá fronta Dnes, jenž má čtenost téměř 550 tisíc denně. Mladou frontu Dnes (společně s Lidovými novinami) vlastní aktuálně jedna z největších mediálních skupin Mafra.

Skupina Mafra vydává rovněž deník Metro, který je zdarma a je financován jen z inzerce v novinách.

Skupina Mafra patří do skupiny Agrofert, která je prostřednictvím fondu vlastněna českým premiérem Andrejem Babišem (ANO).

Na noviny Mladá fronta DNES a Lidové noviny jsou napojeny rovněž webové stránky idnes.cz a lidovky.cz, expres.cz, emimino.cz a další z nichž některé patří k nejnavštěvovanějším v Česku.

Dále mediální skupina Mafra vydává řadu lifestylových časopisů (Žena a život, Tina, Chvilka pro tebe, Rytmus života Cosmopolitan a další). Dále motoristické TopGear, Motor.

Mafra rovněž působí na televizním trhu prostřednictvím hudebních programů Óčko. Mafra vlastní také nejposlouchanější rádio v Česku - Impuls.

Mafra působí také na Slovensku skrze společnost Mafra Slovakia (dříve Ecopress), kterou odkoupila v roce 2013 od Zdeňka Bakaly. Dále na Slovensku skupina zakoupila Bauer Media Slovakia, pod které spadá řada časopisů (Rytmus života, Lenna, Chvilka pre ťeba, Televízia a další).


Čtěte také:

Kdo vlastní naše hokejové kluby?

Kdo vlastní naše banky?

Kdo vlastní naše obchodní řetězce?


Od regionálního Deníku až po National Geographic Česko

Vydavatelství Vltava Labe Media je také jedním z největších mediálních domů v Česku. Deník je napříč republikou regionální jedničkou a rovněž jeho internetové stránky denik.cz patří mezi vyhledávané weby. Regionální noviny Deník mají přes půl milionu čtenářů

Společnost Vltava Labe Media vlastní také časopisy Vlasta, Květy, Story, Glanc, TV magazín, TV star a řadu dalších.

Vydává rovněž National Geographic Česko, Receptář a Dům a zahrada a běžecký časopis Run.

Vltava Labe Media je vlastněna investiční skupinou Penta. Dva hlavní majitelé skupiny Penta jsou Marek Dospiva a Jaroslav Haščák. Oba patří mezi nejbohatší Čechy.

Právo - kdysi jediný český deník

Socialistická jednička Rudé Právo překonalo sametovou revoluci a pouze se přejmenovalo na Právo. Navíc jednu dobu bylo jako jediný velký český deník v českých rukou.

Rudé právo bylo zprivatizováno Zdeňkem Porybným, který je v současné době šéfredaktorem a doposud Právo (společně s webem novinky.cz) vlastní skrze společnost Borgis a. s., kde má přibližně 60% většinu, třetinu akcii společnosti Borgis drží společnost Seznam.cz, a. s., jenž je ve vlastnictví svého zakladatele Iva Lukačoviče.

Hospodářské noviny - tady je Bakalovo?

Další z řady českých miliardářů Zdeněk Bakala vlastní vydavatelství Economia. Vydavatelství Economia vydává Hospodářské noviny (čtenost 150 tisíc) a týdeníky Respekt, Ekonom, Marketing & Media a další.

Vydavatelství Economia rovněž vlastní internetové portály centrum.cz, ihned.cz, aktualne.cz, zena.cz a mnohých další.

Na centrum.cz najdete i internetové zpravodajství DVTV.



Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 4.5
Hlasováno: 7 krát

Články ze sekce: MAKRODATA A EU



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.