Spropitné neboli dýško by mělo být výrazem spokojenosti s obsluhou. Tringenlt vždy připadá číšníkovi (nebo čísnici), který vás obsluhovat. V Česku většinou dýško moc nedáváme, maximálně zaokrouhlíme placenou částku na celé desetikoruny, padesátikoruny nebo stokoruny. Jsou ale země, kde bychom měli dýško dávat automaticky a čísníci to budou také tak čekat.
Jak tedy dávát dýško letos na dovolené?
Také si přečtěte: Jakou platební kartu si vzít na dovolenou?
Jak správně dávat dýško?
Existují dva základní způsoby jak dát spropitné. První je oblíbený hlavně u nás, kdy při placení řeknete vyšší částku, než kolik vám napočítala obsluha, nejčastěji zaokrouhlujete čísla směrem nahoru. Při útratě například 134 korun, tak zaplatíte 150 a necháte 16 Kč jako dýško. V některých zemích by se ale mohli tímto způsobem urazit.
Vhodnějším způsobem tak je zaplatit účet a nechat si vrátit přesně drobné. Poté co obsluha odejde nechte dýško v hotovosti u účtu na stole. Takto dávejte spropitné především v lepších restauracích, kde dostanete účet v malé knížce. Z té vyberte účet a vložte naopak drobné, které chcete nechat jako spropitné.
(foto: Shutterstock)
Je nutné dávat dýško?
V zásadě je možné země na celém světě rozdělit do čtyři skupin:
- V první skupině jsou země, kde byste měli dýško nechat. Vždy a všude. Jde o USA, Kanada, Mexiko, Katar, Egypt a Spojené arabské emiráty.
- V dalších zemích nechte dýško v restauraci, tedy když si kupujete jídlo. To spropitné dejte v Rakousku, Irsku, Nizozemsku, Rusku, Turecku, JAR, Brazílii.
- V zemích třetí skupiny můžete dýško dát, pokud jste byli s obsluhou opravdu spokojeni, ale dýško není podmínkou. Jde o největší skupinu, patří tam například evropské země, jako Německo, Velká Británie, Skandinávie, a další populární světové destinace, jako je Indie, Fiji, Izrael nebo Austrálie.
- A v poslední skupině zemí najdete země, kde dýškem obsluhu vyloženě urazíte. Jde například o Japonsko, Omán, Jemen. Také třeba Francie, kde je automaticky započítáno v ceně.
Kolik dát jako dýško?
Pokud jde o obecná pravidla, tak dávání spropitného je možné shrnout takto: čím víc na jih a čím víc na západ, tím větší dýško. Je to ale jen obecné pravidlo, které má plnou řadu výjimek. Orientačně se jím ale řídit můžete, pokud opravdu nevíte, kolik v restauraci nechat jako tringelt.
Stručný přehled zemí najdete v následující tabulce.
| Kolik dát spropitné? | |
|---|---|
| Evropa | kolem 10 % | 
| do 10 % dávejte v Rakousku, Německu, v Itálii, ve Španělsku a Portugalsku | |
| nad 10 % až 15 % pak dávejte v Chorvatsku, ve VB, v Irsku, v Řecku | |
| ve Skandinávii můžete bez spropitného (je započteno v ceně účtu) | |
| Severní Amerika | až 20 % | 
| v USA je cokoliv pod 15 % je považováno za neslušnost, v Kanadě stačí dávat dýško do 15 % | |
| Mexiko 15 %, stejně i v Karibiku | |
| Jižní Amerika | kolem 10 % | 
| do 10 % v Kostarice, Peru, Brazílie | |
| nad 10 % v Argentině, Čile, v Uruguayi | |
| Asie | NIC, v Japonsku nebo Číně je spropitné urážkou, v Indii se dýško nedává | 
| Thajsko, Singapur, Hongkong max 10 %, spíše méně | |
| arabské země | 10 %, bakšiš je nutností | 
| Austrálie | 10 % je už výrazem maximální spokojenosti, platí i pro Nový Zéland a Jižní Pacifik | 
- TIP redakce: údaje pro každou jednu zemi najdete zde.
- Zkontrolujte si měnový kurz v našem kalkulátoru!



 
				 
				 
								 
								 
								 
								 
								







 Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					 Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					 Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					 Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					 Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
						Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
					