Jak se pojistit na dovolenou podle typu cesty?

12.08.2021 | , Finance.cz
POJIŠTĚNÍ


Budete v blízké době cestovat do zahraničí? A pojedete autem anebo poletíte letadlem? Pojďte se podívat, co byste si pro všechny případy raději měli připojistit.

Na dovolenou do zahraničí je vždy potřebné se pojistit. Základem bývá cestovní pojištění, které kryje výdaje na případné léčebné výlohy v zahraničí. Pojistit byste však měli i samotnou cestu tam a zpět, a to bez ohledu na to, zda letíte letadlem anebo vyrážíte autem.

Jak se pojistit při cestě autem na dovolenou do zahraničí?

Mezi základní poučky před cestou autem na dovolenou patří zkontrolovat platnost cestovních dokladů a technický stav vozidla, připravit si potřebné dokumenty k případné kontrole (technický i řidičský průkaz a bílou/zelenou kartu). Dobré je také zamyslet se nad vhodným pojištěním.

To se týká především havarijního pojištění, neboť povinné ručení sjednané v ČR platí i v cizině (většinou po celé EU i v dalších zemích podle konkrétního pojištění a státy, ve kterých platí, jsou vždy uvedeny v kartě).

„U havarijního pojištění už není pokrytí po celé EU a sousedních státech samozřejmostí. Pokud tedy v cílové destinaci vaše havarijní pojištění neplatí, je praktické se na cestu připojistit pomocí krátkodobého pojištění na dobu vaší cesty,” doporučuje Tomáš Smolík z pojišťovny právní ochrany D.A.S.

Na výběr bývají stejné kategorie jako v naší zemi, a to pojištění:

  • havárie,
  • odcizení,
  • živelných katastrof a
  • vandalismu.

Základní asistenční služba pak bývá k povinnému ručení či havarijnímu pojištění zpravidla bez dalších poplatků. Dobré je vědět, že kromě výše zmíněných zahrnuje i odtažení vozidla. Můžete se však připojistit více a to na situace, kdy např. dojde při cestě benzín, kdy potřebujete zajistit dopravu zpět do ČR anebo když si zabouchnete klíče.

Čtěte také: 6 věcí, které možná nevíte o havarijním pojištění

Jak se připojistit při cestě autem a letadlem na dovolenou

Zdroj: Depositphotos

 

Na jaké pojištění nezapomenout, pokud cestujete letadlem?

Zajímat by vás měly dvě hlavní rizika, a to:

  • zrušení letu,
  • poškození, zpoždění anebo ztráta zavazadel.

V případě zrušení letu lze požadovat vrácení ceny letenky či co nejbližší přesměrování letu do cílové destinace. V obou případech má cestující právo na zajištění stravy po dobu čekání, v případě přesměrování letu na další den také na ubytování a transfer na hotel. Řešení situace se však může lišit na základě toho, jak cestujete.

Cestujete-li s cestovní kanceláří, komplikace řeší podle sjednaného pojištění kancelář. Pokud ale cestujete na vlastní pěst, je třeba důkladně prostudovat pravidla daného dopravce a řídit se podle jeho pokynů, přičemž některé letecké společnosti nabízí u samotného nákupu letenky připojištění storna, které situaci o něco usnadňuje.

Zmíněná pravidla platí primárně v EU, resp. vždy při odletu z EU, ale pokud přilétáte do EU ze třetí země, situace může být složitější, je potřeba, aby takový let byl provozován tzv. dopravcem Společenství.

Čtěte také: Podmínky zájezdu cestovka nesplnila. Dostanete peníze zpět?

Jak řešit poškození nebo ztrátu zavazadel?

V případě poškození zavazadel je nutné situaci řešit hned na letišti u přepážky reklamace zavazadel. Jen tam totiž získáte protokol o poškození zavazadla (PIR protokol), který poslouží jako důkaz, že chyba nastala na straně přepravce. Samotný PIR protokol, ale nestačí, následně ještě musíte uplatnit nárok na náhradu škody u leteckého dopravce a to do sedmi dnů od převzetí zavazadla, a to prostřednictvím vyplnění reklamačního formuláře na webových stránkách dopravce.

V případě zpoždění zavazadla opět zamiřte na přepážku reklamace, vyplňte formulář a poskytněte dopravci adresu, na které se budete v následujících dnech vyskytovat. Budete-li si muset v důsledku zpoždění zavazadla koupit věci prvotní potřeby (například hygienické pomůcky či oblečení), uschovejte si účtenky a nejpozději do 21 dnů od převzetí zavazadla je pošlete dopravci s kopií PIR protokolu, aby vám je mohl uhradit. Pokud se zavazadlo nenajde do 21 dnů od nahlášení zpoždění, považuje se za ztracené a máte právo na finanční kompenzaci.

Ne vždy se vyplatí připojistit si zavazadla. Tuto možnost je vhodné zvolit, jestliže náklad nebo věci, které převážíte, jsou velmi drahé, případně chcete mít zavazadla pojištěná i mimo letiště. Jsou totiž pojišťována automaticky, a to do výše 32 000 Kč.



Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 1 krát

Články ze sekce: POJIŠTĚNÍ