Musíte odvést DPH za reklamy na sociálních sítích?

20.04.2022 | , Finance.cz
DANĚ


Reklamy na sociálních sítích jsou v současné době neodmyslitelnou součástí každého internetového podnikání. Málokterý podnikatel však ví, že by za ně měl odvést DPH.

Nejste plátci DPH a využíváte online reklam na sociálních sítích, vyhledávačích a ubytovacích portálech? Je možné, že se budete muset registrovat jako identifikované osoby a stát se plátci DPH pro zahraniční obchodování.

Platbu DPH za reklamu nemusí vůbec řešit soukromé osoby, které využijí propagaci pro osobní účely. Takovou reklamu může použít nepodnikatel například k odkupu nábytku. Poskytovatel služby (např.: Facebook) odvede DPH za odběratele ve své zemi.

Reklamy na sociálních sítích a DPH

Zdroj: Pixabay

Při využívání kterých reklamních platforem se vás týká odvod DPH?

Jestliže jste OSVČ a reklamy využíváte ke své podnikatelské činnosti, registrace k DPH vás nemine, pokud využíváte pro vlastní propagaci některou z následujících platforem, jejíž provozovatelé sídlí mimo ČR:

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • TikTok
  • Google
  • Booking
  • Airbnb
  • A další…

Typicky často využívanou platformou je také Seznam. Ten ovšem sídlí v České republice, proto se podnikatel k DPH přihlašovat nemusí.

Odvod DPH ve výši 21 % jako plátce DPH a identifikovaná osoba

Za poskytnuté služby vám dodavatel reklamy vystaví fakturu v tzv. přenesené daňové povinnosti, ze které vám vyplývá povinnost odvést daň v aktuální sazbě daně, nyní ve výši 21 %. Plátci DPH uvedou standardně platbu za službu v přiznání k DPH a kontrolním hlášení. O peníze vložené do DPH ale nepřijdou. Jako osoby registrované k účasti na dani z přidané hodnoty mají nárok na odpočet DPH, kdy jim finanční úřad vrátí peníze v plné výši.

Složitější situaci máte tehdy, když nejste plátci DPH. Tehdy se musíte registrovat prostřednictvím formuláře na finančním úřadě jako identifikovaná osoba (IO). Podání formuláře musí proběhnout nejpozději do 15 dnů ode dne, kdy vám poskytovatel služby vystavil fakturu za propagaci.

Po proběhlé registraci k identifikované osobě nastává další závazek. Do 25 dní po skončení měsíce, ve kterém jste využili internetové propagace, máte povinnost podat přiznání k DPH. Pokud jste v daném měsíci žádnou reklamu nevyužili, nemusíte nulové přiznání k DPH podávat, nic vám v tom ale nebrání. Kontrolní hlášení identifikovaná osoba nepodává.

Na rozdíl od klasického plátce DPH, který si může uplatnit odpočet, identifikovaná osoba takovou možnost nemá.

Příklad: Google vám doručil 15. dubna fakturu za reklamu ve vyhledávači. Vy se do 30. dubna musíte registrovat k identifikované osobě a do 25. května podat přiznání k DPH.

Musíte podávat také souhrnné hlášení?

Jako příjemci služby souhrnné hlášení nepodáváte. Takováto povinnost se plátců DPH a identifikovaných osob týká pouze tehdy, když poskytují službu mimo tuzemsko. V souhrnném hlášení se rozepisují všechny služby, které podnikatel poskytl do zahraničí.

V kterých dalších případech se stáváte identifikovanou osobou?

Identifikovanou osobou se můžete stát i v opačném případě, kdy vy jako podnikatel poskytnete službu do jiného státu. Uskutečněné plnění pak zahrnete do souhrnného hlášení.

U nákupu zboží ze zahraničí se na vás platba DPH nemusí vztahovat vždy. Daň odvedete až tehdy, když hodnota vašeho nákupu pro účely podnikání přesáhne hranici 326 000 Kč, a to jen v takovém případě kdy zboží, které nakupujete není osvobozené od daně. Pro povinnost odvodu DPH je stanovená minimální částka ve výši 326 000 Kč, nad kterou již musí podnikatel jako identifikovaná osoba registrovat.


Čtěte také:

Na co se připravit při zrušení registrace k DPH?

Kdy se vyplatí dobrovolná registrace k DPH?

 

Autor článku

Veronika Němcová

Veronika Němcová

Redaktorka Finance.cz


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 5 krát

Články ze sekce: DANĚ