Když se vám stane dopravní nehoda v České republice, je to bezpochyby stresová a nepříjemná situace. Nakonec ji ale vždy nějak vyřešíte, třeba s pomocí operátora pojišťovny nebo přivoláním Policie ČR.
Ovšem při nehodě v zahraničí? Kromě stresu ze samotné nehody nastupuje ještě jazyková bariéra a možná i neznalost správného postupu.
- Zastavte a zabezpečte místo nehody
- Zranil se někdo?
- Kdy volat policii?
- Do protokolu pište česky
- Co když policii nepřivoláte?
- Kdy můžete s vozidlem odjet?
- Kontaktujte svou pojišťovnu
Zastavte a zabezpečte místo nehody
Bezprostředně po nehodě své auto zastavte a místo nehody zabezpečte. Ještě před vystoupením z vozu si nasaďte reflexní vestu. To platí pro všechny členy posádky vozu, správně by tedy v autě měla být pro každého jedna vesta.
Následně umístěte do příslušné vzdálenosti výstražný trojúhelník.
Tip: Jaké kroky je třeba podniknout po bouračce anebo srážce se zvěří?
Co když se někdo zranil?
Pokud došlo ke zranění, ať už vašemu, nebo posádky nějakého z vozů, zahajte v rámci svých schopností poskytnutí první pomoci a zavolejte místní záchrannou službu. Za tímto účelem je vhodné mít v mobilu uložena čísla na záchrannou službu těch států, kterými plánujete projíždět.
Pokud se vám nehoda stala na území Evropské unie, můžete vytočit číslo 112. Jde o jednotné evropské číslo tísňového volání.
Tip: Tipy, jak ušetřit na povinném ručení
Kdy volat policii?
V České republice platí, že policii musíte k dopravní nehodě zavolat zejména v případě, že někdo zemře, někdo se zraní, dojde ke hmotné škodě nad 100 000 Kč, poškodíte majetek třetí osoby, poškodíte pozemní komunikaci a její součásti, nemůžete zabezpečit obnovení provozu nebo se neshodnete, kdo nehodu zavinil.
U nehody v zahraničí je těžší určit, kdy policii volat a kdy to nutné není. Záleží na tamních zákonech. Je tedy potřeba si buď nastudovat, za jakých okolností musíte policii v daném státě k dopravní nehodě zavolat, nebo ji zkrátka zavolat, když si nejste jisti.
Za tímto účelem si také můžete předem zjistit telefonní čísla na policii ve státech, kterými plánujete projíždět.
Tip: Jaká rizika kryje havarijní pojištění?
Do protokolu pište česky
Pokud policii přivoláte, pravděpodobně s vámi bude sepisovat protokol a tehdy se může projevit jazyková bariéra. Platí, že protokol podepište jen v případě, že mu plně rozumíte. Pokud mu vůbec nerozumíte, nebo rozumíte jen částečně, vepište do něj česky svou verzi vyjádření o dopravní nehodě.
A pokud policii nepřivoláte?
V případě, že k dané nehodě policii nepřivoláte, zůstává sepsání záznamu o dopravní nehodě na vás a na ostatních účastnících. Pro tyto účely vozte v autě tzv. europrotokol. Do něj zapište:
- místo a čas nehody,
- údaje o účastnících,
- údaje o vozidlech,
- příčinu nehody, její průběh a následky. Vhodné je udělat nákres místa nehody a situace, i když s sebou formulář nemáte – použijte volný kus papíru. Mobilem pořiďte fotografie z nejrůznějších úhlů.
Následně musí protokol podepsat oba účastníci dopravní nehody. Rozhodně se doporučuje zapsat si:
- SPZ druhého vozidla,
- VIN druhého vozidla,
- značku a typ vozu,
- jména, příjmení a bydliště řidičů,
- údaje o pojištění (číslo zelené karty, doba platnosti, číslo pojistné smlouvy, název pojišťovny),
- jména a adresy svědků.
Tip: Jak je to s nárokem na odškodné při dopravní nehodě?
Kdy můžete s vozidlem odjet?
Pokud je nutné znovu obnovit provoz na pozemní komunikaci, můžete vozidla ze silnice popovézt, ale jen v případě, že jste nehodu nahlásili policii, vyznačili jste sprejem konečné postavení vozidel (případně za pomoci křídy, písku apod.), a vytvořili jste dostatečnou fotodokumentaci.
Kromě toho se také musíte na odstranění vozidel shodnout se všemi účastníky dopravní nehody. Pokud jste se neshodli, nechte vozidla, jak jsou.
Tip: Cestujete se psem? Nezapomeňte ho v autě zajistit a registrovat čip
Kontaktujte svou pojišťovnu
Následně kontaktujte svou pojišťovnu, u které máte uzavřené povinné ručení nebo havarijní pojištění. Asistenční služba s vámi probere podrobnosti, nabídne vám odtah vozidla, zajistí opravu, případně náhradní vozidlo.
Asistenční službu volejte i tehdy, když nevíte, co dál, a nejste si jisti daným postupem. Lidé na asistenční lince se s podobnými případy setkávají každý den a mají bohatou praxi.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
