Soud řešil slevy v Kauflandu: zákazník má právo vědět, kolik zboží stálo před akcí

27.10.2025 | , Finance.cz
Spotřebitel


perex-img Zdroj: defotoberg/Shutterstock.com

Nejvyšší správní soud řešil spor mezi Kauflandem a Českou obchodní inspekcí o uvádění slev v obchodech. Inspektoři zjistili, že některé výrobky neměly uvedenou referenční cenu, tedy nejnižší cenu z posledních třiceti dní. Soud nyní jasně stanovil, že zákazník má právo vědět, kolik zboží stálo před akcí, a že pokuty za přestupky v různých krajích se nesčítají automaticky.

sluchatka

Poslechněte si článek v audio verzi

00:00 / 00:00

Tento článek pro vás načetl robotický hlas. Jestliže v něm najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět.

Nejvyšší správní soud (NSS) se zabýval sporem mezi společností Kaufland a Českou obchodní inspekcí (ČOI), který se týkal uvádění slev v prodejnách. Inspektoři zjistili, že u některých výrobků chyběla informace o takzvané referenční ceně – tedy o nejnižší ceně, za kterou byl výrobek prodáván v posledních třiceti dnech.

Kaufland za to dostal pokutu, proti které se bránil až k soudu. NSS nyní rozhodl, že krajský soud při posuzování případu pochybil a že firmy nemohou očekávat, že se přestupky z různých krajů budou sčítat do jedné pokuty.

Pokutu už jsme jednou dostali, bránil se obchod

Případ začal na jaře roku 2023, kdy Česká obchodní inspekce provedla sérii kontrol v několika prodejnách Kauflandu v Jihočeském kraji a na Vysočině. Inspektoři zjistili, že u některého zboží, například u čočky Lagris nebo olivového oleje Costa d’Oro, nebyla uvedena referenční cena. Inspektorát ČOI proto rozhodl, že Kaufland spáchal sedmnáct přestupků a uložil mu pokutu 600 000 korun. Po odvolání Kauflandu byla pokuta snížena na 570 000 korun. Ve zbytku však původní rozhodnutí potvrdil. Firma se s rozhodnutím nesmířila a obrátila se na soud.

Ve své žalobě Kaufland namítal, že už byl za některé z vytýkaných přestupků potrestán dříve, konkrétně rozhodnutím jiného inspektorátu ČOI, který působí v Jihomoravském a Zlínském kraji. Šlo o stejné pochybení, tedy že zákazníci nebyli u některých výrobků informováni o tzv. referenční ceně, tedy o nejnižší ceně z posledních třiceti dnů.

Podle Kauflandu tak šlo o jeden pokračující přestupek, nikoli o více samostatných provinění. Tvrdil, že tím, že dostal pokutu dvakrát za totéž, byla porušena zásada „ne bis in idem“, což je pravidlo, že nikdo nesmí být potrestán dvakrát za stejnou věc.

Krajský soud v Českých Budějovicích dal Kauflandu za pravdu. Podle něj měla Česká obchodní inspekce uplatnit takzvanou absorpční zásadu – tedy princip, že když se jeden podnik dopustí více přestupků, má dostat jedinou celkovou pokutu. Soud proto rozhodnutí ČOI zrušil a vrátil případ k novému projednání.

Tip: Slibovali 70procentní slevy, realita byla ale zcela jiná. Teď za to zaplatí

 

NSS: Porušení zákona ve více krajích = více pokut

Česká obchodní inspekce se však proti rozsudku odvolala a Nejvyšší správní soud jí dal za pravdu. Ve svém rozhodnutí zdůraznil, že jednotlivé krajské inspektoráty mají vlastní územní působnost a nejsou povinny své řízení koordinovat. Pokud tedy podnik poruší zákon ve více krajích, může dostat několik samostatných pokut – nelze požadovat, aby se tyto pokuty „sloučily“ do jedné. NSS vycházel při rozhodování i z dřívějšího rozsudku, který se týkal obdobné věci.

„U přestupků, které byly spáchány po zahájení řízení o jiném přestupku, se ve vztahu k tomuto jinému přestupku neuplatní pravidla pro ukládání úhrnného trestu vyjádřená v § 41 zákona o odpovědnosti za přestupky, neboť o nich spolu s tímto jiným přestupkem nelze dle § 88 odst. 3 tohoto zákona vést společné řízení, ani pokud se jejich skutková podstata týká porušení právních povinností vyskytujících se ve stejné oblasti veřejné správy a k jejich projednání je příslušný týž správní orgán,“ uvádí rozsudek č. j. 5 As 98/2022‑51.

Soud vysvětlil, že podle zákona o odpovědnosti za přestupky lze více přestupků spojit do jednoho společného řízení pouze tehdy, pokud jsou pro všechny místně a věcně příslušné tytéž orgány. Pokud tedy přestupky projednávaly různé inspektoráty v různých krajích, neměly povinnost vést společné řízení, a proto nemohly automaticky uplatnit ani absorpční zásadu vůči rozhodnutím jiných regionálních inspektorátů.

Nejvyšší správní soud tak vyhověl kasační stížnosti České obchodní inspekce, zrušil rozsudek krajského soudu a vrátil mu věc k novému projednání. Krajský soud bude nyní muset posoudit, zda byla pokuta pro Kaufland uložena správně, ovšem s ohledem na právní výklad, který uvedl NSS.

Tip: KFC mlčí, veřejnost křičí. Pomůže jen otevřená kuchyně, tvrdí experti

Slevy musí být férové

Obchody, které poruší zákon v různých regionech, mohou dostat několik samostatných pokut, které se nesčítají do jedné. Pro spotřebitele rozsudek potvrzuje, že pravidla pro uvádění slev a referenčních cen mají být dodržována důsledně, protože právě ta zajišťují, aby se zákazník mohl spolehnout na pravdivost a férovost slevových akcí.


Čtěte také:

Rekonstrukce Lidlu skončila pro stavební firmu pokutou ve výši 900 tisíc za nelegální práci cizinců

Jak postupovat při reklamaci platby kartou?

Štítky:

Autor článku

Veronika Němcová

Veronika Němcová  

Redaktorka Finance.cz


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 1 krát

Články ze sekce: Spotřebitel