Spor mezi obchodním řetězcem Albert a Českou obchodní inspekcí (ČOI) začal v únoru 2024, kdy inspektoři ČOI při kontrole v jedné z prodejen zjistili několik porušení zákona o ochraně spotřebitele.
Podle inspekce Albert nesprávně informoval o slevě. Zákazníkům neukázal nejnižší cenu z posledních 30 dnů a navíc špatně naúčtoval kontrolní nákup. Za tato pochybení uložila ČOI obchodnímu řetězci pokutu 220 tisíc korun a tisícikorunu na nákladech řízení. Albert se proti rozhodnutí odvolal, ale neuspěl.
Obchod následně podal žalobu ke krajskému soudu, avšak soud stál na straně České obchodní inspekce. Soud také zdůraznil, že informace o slevě musí vycházet z nejnižší ceny v předchozích 30 dnech, což je povinnost, kterou obchod podle něj měl splnit, ale a nesplnil. Podle soudu tak mohl spotřebitel nabýt mylný dojem, že sleva je výhodnější, než ve skutečnosti byla. Ani argumenty o údajně nejednoznačném výkladu zákona supermarketu nepomohly. Albert tak podal proti rozsudku krajského soudu kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu.
- Albert se bránil tím, že jeho zákazníci slevy chápou
- ČOI: nejnižší cena musí být jasná a viditelná
- NSS dal za pravdu krajskému soudu i České obchodní inspekci
- NSS: Pokuta je přiměřená, pravidla platí pro všechny
Albert se bránil tím, že jeho zákazníci slevy chápou
Supermarket tvrdil, že zákon o ochraně spotřebitele nijak nevyžaduje, aby slevy byly nutně počítány výhradně z nejnižší ceny za posledních 30 dnů. Podle společnosti lze srozumitelně předat informace o cenách i jiným způsobem. A přesně tak prý postupoval.
Dále argumentoval tím, že jeho slevová komunikace je pro zákazníky pochopitelná, což měl dokládat nezávislý průzkum. Žádné stížnosti spotřebitelů se podle něj navíc ve spise neobjevily. Obchod také údajně upozorňoval, že na začátku účinnosti nové legislativy nebyly k dispozici žádné detailní metodiky. Z toho důvodu si postupně vyžadoval od ČOI výklad, který ale údajně nedostal.
Tip: Rekonstrukce Lidlu skončila pro stavební firmu pokutou ve výši 900 tisíc za nelegální práci cizinců
ČOI: nejnižší cena musí být jasná a viditelná
ČOI však argumenty řetězce nepřijala. Poukázala na rozhodnutí Soudního dvora EU, které podle ní říká jasně, že se má sleva počítat z nejnižší ceny za posledních 30 dnů. Albert však podle ČOI na cenovkách uváděl více informací najednou, a to „běžnou cenu“, kterou nikde nevysvětlil, a nejnižší cenu psanou malým písmem stranou. Spotřebitel tak mohl snadno nabýt dojmu, že sleva je výraznější, než ve skutečnosti byla.
Nejvyšší správní soud nakonec dal za pravdu krajskému soudu i České obchodní inspekci
Důležité podle Nejvyššího správního soudu (NSS) je především to, že zákon o ochraně spotřebitele vyžaduje jednoznačnou informaci o tom, z jaké ceny je sleva počítána. To je i cíl evropské směrnice, která pravidla o uvádění nejnižší ceny za posledních 30 dnů do české legislativy přinesla. Jejím cílem je především zabránit spotřebitelům v tom, aby naletěli na „falešné slevy“.
Spotřebitel tedy musí snadno a bez luštění drobných textů pochopit, jak velkou slevu skutečně dostává. To se v případě cenovek Albertu, kde byla nejnižší cena uváděna malým písmem bokem, podle soudu nedělo. Nejvyšší správní soud dále uvedl, že řetězec některé výrobky prezentoval jako zlevněné, i když jejich nejnižší cena v posledních 30 dnech byla nižší než cena po „slevě“. Pro zákazníka tak mohla být sleva jen iluzí.
Neexistence metodiky? Nedostatečný argument
Albert neuspěl ani s tím, že neměl k nové legislativě vysvětlující metodiku. Inspekce řetězec předem upozorňovala, jak nová pravidla vyložit a odkazovala i na evropské pokyny. Nevědomost firmy proto podle soudu nemůže být důvodem, proč by neměla nést odpovědnost.
NSS: Pokuta je přiměřená, pravidla platí pro všechny
NSS tak potvrdil i výši pokuty 220 tisíc, což odpovídá čtyřem procentům maximální možné sankce (max. 5 milionů). Dle něj je výše pokuty pro obchod přiměřená vzhledem k množství výrobků, u kterých byla sleva uvedena špatně.
Firmy tak nemohou spoléhat na to, že je pro ně nejasné znění zákona ochrání před pokutami od České obchodní inspekce. Odpovědnost za to, aby zákazník dostal férovou a srozumitelnou informaci, leží jednoznačně na nich.
Do soudních sporů kvůli slevám se dostávají i další obchodní řetězce
Albert není jediným obchodním řetězcem, který doplácí na nesprávné uvádění cen. Podobný případ řeší soudy například také u obchodního řetězce Kaufland.
Čtěte také:
Hledá se balík, značka: spěchá. Přepravci radí, jak najít ztracenou zásilku



Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
Test ojetiny: Levná vstupenka do Jaguaru klubu. XF II koupíte za super peníze
Test Mitsubishi ASX 1.3 DI-T Instyle (2025): Levná normální auta pořád existují
