Slevy, které klamaly zákazníky. Soud schválil pokutu 220 tisíc korun pro Albert

02.12.2025 | , Finance.cz
Spotřebitel


perex-img Zdroj: Shutterstock

Nejvyšší správní soud potvrdil pokutu 220 tisíc korun pro obchodní řetězec Albert za nesprávné uvádění slev. Podle soudu nebyly ceny na cenovkách jasné a spotřebitel mohl nabýt dojmu, že sleva je výhodnější, než ve skutečnosti byla.

sluchatka

Poslechněte si článek v audio verzi

00:00 / 00:00

Tento článek pro vás načetl robotický hlas. Jestliže v něm najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět.

Spor mezi obchodním řetězcem Albert a Českou obchodní inspekcí (ČOI) začal v únoru 2024, kdy inspektoři ČOI při kontrole v jedné z prodejen zjistili několik porušení zákona o ochraně spotřebitele. 

Podle inspekce Albert nesprávně informoval o slevě. Zákazníkům neukázal nejnižší cenu z posledních 30 dnů a navíc špatně naúčtoval kontrolní nákup. Za tato pochybení uložila ČOI obchodnímu řetězci pokutu 220 tisíc korun a tisícikorunu na nákladech řízení. Albert se proti rozhodnutí odvolal, ale neuspěl.

Obchod následně podal žalobu ke krajskému soudu, avšak soud stál na straně České obchodní inspekce. Soud také zdůraznil, že informace o slevě musí vycházet z nejnižší ceny v předchozích 30 dnech, což je povinnost, kterou obchod podle něj měl splnit, ale a nesplnil. Podle soudu tak mohl spotřebitel nabýt mylný dojem, že sleva je výhodnější, než ve skutečnosti byla. Ani argumenty o údajně nejednoznačném výkladu zákona supermarketu nepomohly. Albert tak podal proti rozsudku krajského soudu kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu.

Albert se bránil tím, že jeho zákazníci slevy chápou

Supermarket tvrdil, že zákon o ochraně spotřebitele nijak nevyžaduje, aby slevy byly nutně počítány výhradně z nejnižší ceny za posledních 30 dnů. Podle společnosti lze srozumitelně předat informace o cenách i jiným způsobem. A přesně tak prý postupoval. 

Dále argumentoval tím, že jeho slevová komunikace je pro zákazníky pochopitelná, což měl dokládat nezávislý průzkum. Žádné stížnosti spotřebitelů se podle něj navíc ve spise neobjevily. Obchod také údajně upozorňoval, že na začátku účinnosti nové legislativy nebyly k dispozici žádné detailní metodiky. Z toho důvodu si postupně vyžadoval od ČOI výklad, který ale údajně nedostal. 

Tip: Rekonstrukce Lidlu skončila pro stavební firmu pokutou ve výši 900 tisíc za nelegální práci cizinců

ČOI: nejnižší cena musí být jasná a viditelná

ČOI však argumenty řetězce nepřijala. Poukázala na rozhodnutí Soudního dvora EU, které podle ní říká jasně, že se má sleva počítat z nejnižší ceny za posledních 30 dnů. Albert však podle ČOI na cenovkách uváděl více informací najednou, a to „běžnou cenu“, kterou nikde nevysvětlil, a nejnižší cenu psanou malým písmem stranou. Spotřebitel tak mohl snadno nabýt dojmu, že sleva je výraznější, než ve skutečnosti byla. 

 

Nejvyšší správní soud nakonec dal za pravdu krajskému soudu i České obchodní inspekci

Důležité podle Nejvyššího správního soudu (NSS) je především to, že zákon o ochraně spotřebitele vyžaduje jednoznačnou informaci o tom, z jaké ceny je sleva počítána. To je i cíl evropské směrnice, která pravidla o uvádění nejnižší ceny za posledních 30 dnů do české legislativy přinesla. Jejím cílem je především zabránit spotřebitelům v tom, aby naletěli na „falešné slevy“.

Spotřebitel tedy musí snadno a bez luštění drobných textů pochopit, jak velkou slevu skutečně dostává. To se v případě cenovek Albertu, kde byla nejnižší cena uváděna malým písmem bokem, podle soudu nedělo. Nejvyšší správní soud dále uvedl, že řetězec některé výrobky prezentoval jako zlevněné, i když jejich nejnižší cena v posledních 30 dnech byla nižší než cena po „slevě“. Pro zákazníka tak mohla být sleva jen iluzí.

Neexistence metodiky? Nedostatečný argument

Albert neuspěl ani s tím, že neměl k nové legislativě vysvětlující metodiku. Inspekce řetězec předem upozorňovala, jak nová pravidla vyložit a odkazovala i na evropské pokyny. Nevědomost firmy proto podle soudu nemůže být důvodem, proč by neměla nést odpovědnost.

Tip: Pokuta za nedostavení se ke kadeřnici či psychoterapeutovi? Pokutu je možné uložit jen někdy, placení se ale ani tak nemusíte vyhnout

NSS: Pokuta je přiměřená, pravidla platí pro všechny

NSS tak potvrdil i výši pokuty 220 tisíc, což odpovídá čtyřem procentům maximální možné sankce (max. 5 milionů). Dle něj je výše pokuty pro obchod přiměřená vzhledem k množství výrobků, u kterých byla sleva uvedena špatně.

Firmy tak nemohou spoléhat na to, že je pro ně nejasné znění zákona ochrání před pokutami od České obchodní inspekce. Odpovědnost za to, aby zákazník dostal férovou a srozumitelnou informaci, leží jednoznačně na nich.

Do soudních sporů kvůli slevám se dostávají i další obchodní řetězce

Albert není jediným obchodním řetězcem, který doplácí na nesprávné uvádění cen. Podobný případ řeší soudy například také u obchodního řetězce Kaufland.


Čtěte také:

Přelepení znaku EU na registrační značce není přestupek. Jde o neškodný politický projev, rozhodl soud

Hledá se balík, značka: spěchá. Přepravci radí, jak najít ztracenou zásilku

Štítky:

Autor článku

Veronika Němcová

Veronika Němcová  

Redaktorka Finance.cz


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: Spotřebitel