CzechTrade: Malé firmy mají chabé zkušenosti s exportem

Praha 10. února (ČTK) - Malé a střední firmy stále mají jen chabé zkušenosti s exportem, přestože jejich připravenost na vývoz zboží se zlepšila. Polovina firem také není ochotna na úspěch svých exportních aktivit čekat déle než jeden rok. Vyplývá to z údajů, které pomocí internetového dotazníku zaměřeného na exportní připravenost firem shromáždila agentura na podporu obchodu CzechTrade.

Finance.cz
Autor: Finance.cz
10. 2. 2008

Sdílet

Mluvčí CzechTrade Aleš Řiháček dnes řekl, že svoji připravenost na vývoz si pomocí dotazníku otestovalo 357 firem, z nichž více než polovinu tvořily podniky s nejvýše deseti pracovníky. Zhruba třetina firem uvedla, že s exportem má malou nebo žádnou zkušenost. Necelá polovina podniků míní, že nějaké zkušenosti s vývozem má a jen přibližně pětina firem považuje své exportní zkušenosti za značné.

"Z výsledků vyplynulo, že čeští začínající exportéři mají nedostatky především v neprovádění průzkumu trhu či podceňování marketingové komunikace," uvedl Řiháček. Naopak dobrých výsledků dosahovali respondenti v oblastech hodnocení konkurenceschopnosti produktu, ceny, kvality a disponibilních výrobních kapacit. "V tomto příznivém výsledku však může být obsažen značný prvek subjektivity vlastního hodnocení," upozornil Řiháček.

Hodnocené dotazníky exportní připravenosti podle něj signalizují určitý exportní potenciál malých a středních firem. "Důležitým výsledkem, který vyplynul z vyplněných dotazníků, je ochota podniků přizpůsobit jejich produkt a platební podmínky požadavkům a zvyklostem daného zahraničního trhu," uvedl Řiháček. Většina firem se také domnívá, že jejich produkt je dobře exportovatelný, není náročný na přepravní náklady a nevyžaduje zvláštní technickou podporu nebo servis.

Podle generálního ředitele CzechTrade Ivana Jukla firmy pomocí dotazníků získají důležité informace nutné k úspěšné expanzi na zahraniční trhy. "Jedná se spíše o pomocný nástroj, který nemá ambici hodnotit, zda je konkrétní firma na zahájení exportních aktivit dostatečně či nedostatečně připravena. Z dotazníku se klient dozví, jak je na export připraven v porovnání s ostatními firmami," podotkl Jukl.

Více o autorovi