Soud potvrdil pokutu 100.000 korun za reklamu na fernet s Tofim

Brno 29. dubna (ČTK) - Nejvyšší správní soud (NSS) zamítl kasační stížnost společnosti Berentzen Distillers, a definitivně tak potvrdil pokutu 100.000 korun za nevhodnou reklamu na fernet. ČTK to zjistila z databáze usnesení. Spot, v němž účinkoval herec Sagvan Tofi, vyvolával dojem, že alkohol je prostředkem řešení osobních problémů. Zákon takovou propagaci lihovin nedovoluje. Stejně vysokou pokutu za totožnou reklamu dostala i agentura Beans, také její kasační stížnost NSS letos zamítl.

Finance.cz
Autor: Finance.cz
29. 4. 2010

Sdílet

Firma Berentzen Distillers dostala pokutu jako zadavatel od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání. Neúspěšně se bránila žalobou k Městskému soudu v Praze. "(Reklama) personifikuje alkoholický nápoj a činí z něho 'kamaráda' do nepohody, který je prostředkem řešení osobních problémů," konstatoval městský soud v rozhodnutí, jímž žalobu zamítl.

Firma následně podala kasační stížnost. Nejvyšší správní soud zatím zveřejnil jen stručné znění rozhodnutí, a tak není zřejmé, jak se vypořádal s argumenty kasační stížnosti.

Reklamní spot, který firma musela stáhnout z vysílání, odkazoval k českému filmu Kamarád do deště z 80. let. Tofi v něm hrál s Lukášem Vaculíkem. "Když prší a svět vám připadá zlej, rozejde se s vámi holka, i ta druhá, a nic se vám nechce, potřebujete někoho nebo něco, co vás podrží: kámoše," říkal Tofi v reklamě.

Výrobce i reklamní agentura se u soudů bránili tvrzením, že reklamy na alkohol prý běžně prezentují přátelství umocněné pitím alkoholu. Spoty údajně často pracují s emocemi, zejména s radostí podpořenou alkoholem, a zdůrazňují optimismus a povzbuzení, které člověku dodá pití. Reklamní agentura jako příklady uváděla spoty pro Pilsner Urquell, Gambrinus a konkurenční Fernet Stock.

Zákon o regulaci reklamy zakazuje v reklamě tvrdit, že alkohol v nápoji má léčebné vlastnosti, povzbuzující nebo uklidňující účinek anebo že je prostředkem řešení osobních problémů. Reklamu na fernet od Berentzenu označila za neetickou arbitrážní komise Rady pro reklamu.

Více o autorovi