Jak vypadá smlouva s leasingovou společností a co musí obsahovat

V dnešní době stále více lidí nakupuje s pomocí leasingových společností, které mají tolik lákavých akcí. Víte, jak má ale taková smlouva vypadat a co má obsahovat? Co dělat, když se dostanete do platební neschopnosti? Ne? Pak čtěte dál.

Finance.cz
Autor: Finance.cz
22. 7. 2003

Sdílet

Posouzení finanční nabídky

Budete-li si zjišťovat informace o finančních podmínkách, pak byste se určitě neměli spokojit pouze s leasingovým koeficientem. Posoudit byste si měli celou peněžní částku, kterou za dobu nájmu zaplatíte. Vzorec by mohl vypadat takto:

celkové náklady na pořízení předmětu = splátka předem (nebo záloha) + sumace měsíčních (nebo čtvrtletních) splátek + poplatek za zprostředkování + zůstatková cena předmětu leasingu + ostatní případné poplatky

Vždy platí dvakrát měř a jednou řež, neboť po podpisu smlouvy se už nedá vzít nic zpět. Smlouva o leasingovém pronájmu je totiž ze strany nájemce prakticky nevypověditelná!

Jak předejít tomu, abyste se nenapálili

Chcete-li si sjednat smlouvu s leasingovou společností, pak není nikdy na škodu, když si o ní dopředu zjistíte co možná nejvíce informací. Vaše kroky by mohli vést na internetové stránky Asociace leasingových společností nebo samotné leasingové společnosti. V prvé řadě by Vás mělo zajímat, jaké má společnost finanční zázemí a jak dlouho působí na trhu. Také zajímavý údaj je, kolik leasingových smluv již uzavřela a kdo je jejím majitelem. Opomenout byste neměli ani skutečnost, je-li členem asociace.

Na co si dát při jednání s firmou největší pozor

Při uzavírání smlouvy s leasingovou společností je zapotřebí dávat si pozor během kritických míst vztahu leasingové operace. Jedná se o:

  • první kontakt leasingové společnosti se zájemcem o leasing
  • předložení základních informací a příslušných podkladů 
  • prověřování informací o potencionálním klientovi a podkladů pro uzavření leasingové smlouvy
  • matematický variantní model alternativ leasingových splátek 
  • uzavření leasingové smlouvy 
  • uzavření kupní smlouvy s výrobcem nebo dodavatelem předmětu leasingu 
  • uvedení předmětu leasingu do provozu 
  • účtování a splácení leasingového nájemného 
  • ukončení leasingové smlouvy                

Co musíte doložit při sepisování smlouvy

Nájemce zpravidla obdrží formulář jako dotazník a jsou od něj požadovány doklady. Většina leasingových společností pak od podnikatele, který si chce u ní na leasing opatřit předmět, požaduje:

  • ověřenou kopii výpisu z obchodního rejstříku ne starší 3 měsíců nebo ŽL či koncesní listinu
  • kopii osvědčení o registraci k DPH
  • smlouvy o vedení účtů u banky, stavy účtů u jednotlivých bank
  • u právnické osoby oprávnění k uzavření leasingové smlouvy
  • u firmy vedoucí podvojné účetnictví účetní závěrku za předcházející rok a interní účetní závěrku, u firmy s jednoduchým účetnictvím kopii daňového přiznání, výkaz o majetku a závazcích, příjmech a vydáních
  • případně přehled o poskytnutých úvěrech, seznam nemovitého majetku podle výpisů z katastru nemovitostí a podobně (to ale většinou jen v případě, že se bude jednat o větší objem leasingové operace)

Je-li budoucím nájemcem soukromá osoba, bude po ní leasingová společnosti chtít doložit:   

  • OP, trvalé a přechodné bydliště
  • rodinný stav
  • současné zaměstnání a zaměstnavatel
  • celkový roční příjem, potvrzení o příjmu s vyčíslením jiných závazků
  • počet vyživovaných osob
  • souhlas manžela (manželky) s uzavřením leasingové smlouvy.

Každá leasingová společnost pro snížení rizik důkladně prověřuje v celém průběhu přípravy a realizace leasingové operace jednotlivé doklady a informace. Je nezbytné celou leasingovou operaci zajistit co nejdůkladnějším způsobem.

Obsah smlouvy s leasingovou společností

Neboť Asociace leasingových společností ČR pro své členy vydala všeobecné smluvní podmínky k jednotlivým druhům leasingu, můžeme z nich čerpat a upozornit na náležitosti, které by měla každá leasingová smlouva obsahovat. Ve smlouvě by tedy mělo být mimo identifikace pronajímatele i nájemce (čímž se rozumí název, adresa, sídlo, jméno a příjmení fyzické osoby, bydliště, DIČ); označení předmětu a data platnosti smlouvy, také identifikace první zvýšené splátky či zálohy na nájemné, zálohy na kupní cenu; datum ukončení nájemního vztahu; data a termíny předepsaných leasingových splátek (tzv. splátkový kalendář). Další důležité údaje jsou:

  • cena: 
    • vstupní cena předmětu a prohlášení zda pronajímatel uplatnil odpočet na reinvestice
    • leasingová cena
    • údaj o výši kupní ceny při řádném ukončení leasingové smlouvy
  • datum účinnosti smlouvy
    • obvykle den předání předmětu leasingu ve stavu způsobilém obvykle užívání, může být později než datum podpisu
    • nutné pro stanovení dne, od kterého se zahrnuje nájemné do nákladů a výnosů
  • uzavření pojistné smlouvy a placení pojistného
  • opravy a technické zhodnocení, užívání předmětu, vlastnická práva, údržba a ošetřování předmětu
  • penále z prodlení a smluvní pokuty za porušení podmínek
  • ručení, garance
  • základní parametry vyúčtování předčasného ukončení smlouvy a ustanovení, co bude hradit nájemce v případě škody.

Dostání se do platební neschopnosti

Ocitnete-li se v platební neschopnosti, pak budete mít několik možností, jak nepřijít o již z části zaplacené zboží, anebo vydané peníze:

  1. ihned při uzavírání smlouvy se nechat pojistit proti neschopnosti splácet (platí pro případ ztráty zaměstnání, invalidity nebo smrti) - tuto službu nabízí jen některé společnosti
  2. odprodat předmět leasingu jinému pronajímateli
  3. domluvit se s leasingovou společností o odklad splátek

Při nákupu pomocí leasingové společnosti se na delší dobu zavážete k pravidelnému splácení. Proto je potřeba si pořádně rozmyslet, jestli budete mít po celou dobu stejné finanční prostředky a možnost s něma disponovat. Také je potřeba si uvědomit, že po celou dobu splácení nebude zboží patřit Vám, ale stále leasingové společnosti.

Více o autorovi