Spotřeba tvrdého alkoholu v ČR klesá, "panák" vytlačují koktejly

PRAHA 28. srpna (ČTK) - Spotřeba tvrdého alkoholu v Česku klesá a loni se pohybovala kolem 91 milionů litrů proti 109 milionům litrů v roce 2000, vyplývá z údajů International Wine and Spirit Record (IWSR). Podle odborníků je to výsledek řady vlivů, mezi něž patří změna životního stylu, rostoucí motorismus ale také zvyšující se obliba vína či koktejlů.

Finance.cz
Autor: Finance.cz
28. 8. 2005

Sdílet

V tuzemské spotřebě loni vodka předstihla do té doby dominující hořké lihoviny a aperitivy, následovaly likéry a rum. Češi se ale spíš odklání od 40procentních lihovin a roste zájem o slabší nápoje, například s obsahem alkoholu kolem 20 až 22 procent, řekl vydavatel časopisu BarLife Martin Kraut. Asi čtyři pětiny tvrdého alkoholu domácí spotřebitelé koupí v obchodech, jen pětinu vypijí v restauracích, barech a hospodách.

Klesá přitom obliba klasického "panáku", který je z barových pultů vytlačován míchanými nápoji a koktejly. Nejpopulárnější je stále klasika, jako je rum s colou či fernet s tonikem, mezi koktejly je zatím bezkonkurenční stálicí Mojito.

Asi 16 procent tvrdého alkoholu je z dovozu, v hospodách a barech je jeho podíl asi 40 procentní. Navzdory poklesu českého trhu s lihovinami se například podle společnosti Brown-Forman v tuzemsku daří prémiovým značkám alkoholu. Za poslední dva roky prodeje klíčových značek Brown-Forman na domácím trhu, mezi něž patří třeba Jack Daniel's, Finlandia vodka, Bacardi, Martini nebo Grant's, rostly až o desítky procent. "Obecně se dá říci, že lidé pijí méně, ale kvalitní značkové produkty," uvedla společnost.

Z okolních zemí se podobný trend poklesu spotřeby lihovin jako v Česku projevuje třeba na Slovensku a v Maďarsku, naopak v Polsku trh poslední dva roky stoupl, absolutně tam dominuje vodka. Celosvětově trhy s tvrdým alkoholem podle Krauta rostou, z nejprodávanějších deseti značek jen jediná zaznamenává pokles.

Více o autorovi