eNeschopenka 2020: co se změní?

S rokem 2020 přijdou v oblasti dočasné pracovní neschopnosti další změny. Začne fungovat tzv. eNeschopenka. Koho se bude týkat a co se změní?
Autor: Shutterstock

Sdílet

Po zrušení karenční doby u nemocenské, díky čemuž musí zaměstnavatel prostřednictvím náhrady mzdy proplatit i první tři dny nemoci, přichází další změna, a tou je elektronická neschopenka. Ta byla přijata zákonem č. 259/2017 Sb. a č. 164/2019. Zásadně se tak změní předávání informací, neboť v tomto systému přestanou mít hlavní význam papírové tiskopisy.

Jak bude fungovat eNeschopenka?

Hlavním rozdílem bude výrazné zjednodušení v předávání informací mezi lékařem, zaměstnavatelem a ČSSZ. Zaměstnavatel se totiž přihlásí do ePortalu ČSSZ, kde mu bude umožněno nahlížet do informací o dočasné pracovní neschopnosti zaměstnance. Dále bude mít i přehled o tom, kolik zaměstnanců je na DPN.

V ePortálu si také bude moci podat žádost o zasílání oznámení o vzniku, trvání anebo ukončení neschopenky, a to buď do datové schránky anebo na uvedenou emailovou adresu.

Zaměstnavatelé také budou mít možnost pracovat s elektronickou neschopenkou přímo ve svém softwaru, a to přes novou službu Data zaměstnavatelům o dočasné pracovní neschopnosti. Využití najde v kanále VREP (APER), který je provozovaný již teď a slouží pro příjem elektronických podání od zaměstnavatele. Informace o DPN bude možné stahovat do softwaru.

Zdroj: Shutterstock

Co se s neschopenkou změní?

Rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti lékař vystaví v elektronické podobě, zaměstnanci v papírové formě vydá pouze průkaz dočasně práceneschopného pojištěnce. Zaměstnanec již nebude zaměstnavateli předávat žádné doklady k DPN, zaměstnavatel je nebude předávat OSSZ.

Pokud bude trvat pracovní neschopnost déle než 14 dní, zaměstnavatel zašle ČSSZ elektronickou cestou přílohu k žádosti o dávku. Do této přílohy nově uvede, kam se zaměstnanci vyplácí mzda nebo plat. Při konci DPN pak bude zaměstnavatel zasílat hlášení ČSSZ s potřebnými údaji, aby mohlo dojít k výplatě poslední dávky nemocenského.

Kdy budou používány papírové tiskopisy o DPN?

Kromě průkazu dočasně práceneschopného pojištěnce budou ostatní papírové dokumenty využívány pouze v případě technického výpadku. V takové situaci budou tiskopisy předávány mezi lékařem, zaměstnancem, zaměstnavatelem a OSSZ jako doposud.

Elektronická forma dále také platí pouze v případě DPN a nemocenské. U žádostí o ostatní dávky nemocenského pojištění se nic nemění, budou i nadále platit stávající postupy.

Kdy začne fungovat elektronická neschopenka?

Elektronické neschopenky se začnou vystavovat od 1. ledna 2020. Od 1. listopadu 2019 však bude možné započít napojování lékařských softwarů k systému eNeschopenky. Již dnes mají však zaměstnavatelé možnost nahlížet do portálu ČSSZ a sledovat neschopenky pomocí služby Informace o dočasné pracovní neschopnosti zaměstnance.

Bude muset zaměstnanec oznamovat DPN zaměstnavateli?

Ano, na této povinnosti se nic nemění. Zaměstnanec musí zaměstnavatele o vzniku dočasné pracovní neschopnosti neprodleně informovat. Učinit tak může telefonicky, emailem anebo i SMS.

Pokud by si zaměstnavatel aktivoval notifikační službu, oznámení z portálu ČSSZ mu přijde automaticky. V jiném případě mu do datové schránky nebo emailu přijde upozornění, že má na ePortálu zprávu.

Už jste byli letos nemocní?

  • Ano, vyřešil to sick day.
    17 %
  • Ano, vznikl mi nárok na náhradu mzdy.
    18 %
  • Ano, vznikl mi nárok na náhradu mzdy i nemocenskou.
    25 %
  • Ano, bez nároku na náhradu mzdy a nemocenskou.
    20 %
  • Ne, mám zdraví pevné.
    20 %

Neschopenky do 31. 12. 2019

Pokud bude zaměstnanci neschopenka přiznána lékařem před 1. lednem 2020, bude mít papírovou podobu. Papírové tiskopisy tedy bude muset zaměstnanec odevzdat zaměstnavateli a ten je poté doručí příslušné OSSZ.

Zdroj: ČSSZ


Čtěte také:

Více o autorovi

Lucie Balová Mečířová
Redaktorka Finance.cz