Český spotřebitel ani po šesti kvartálech reálného poklesu spotřeby nehlásí nijak zásadní obrat k lepšímu. V květnu maloobchodní tržby sice lehce vzrostly (o 0,5 % meziměsíčně), ale to po poměrně výrazném dubnovém poklesu bylo spíše zklamáním. Meziročně tak maloobchodní tržby pokračují v reálném poklesu přes 6 % a zdá se, že ve druhém kvartále 2023 se český spotřebitel ještě z “úsporného módu” neprobral. Tomu ostatně odpovídá ne zrovna pozitivní vývoj spotřebitelské nálady. Ta poslední dva měsíce začala opět klesat (podle ČSÚ) a detailnější průzkumy mezi českými spotřebiteli ukazují, že ochota Čechů utratit v následujících 12 měsících za “něco většího” zůstává poblíž historických minim. Zdá se, že předpokládaná stabilizace reálné mzdy (v druhé polovině tohoto roku) zatím české domácnosti nijak pozitivně v jejich spotřebitelském chování neovlivňuje a ty nadále relativně konzervativně mají “nohu sundanou z plynu”.