Rozbřesk: Inovační úsilí českých firem pokleslo, proč je to nebezpečné? Česká měna zůstává pod lehkým tlakem

Finance.cz
Autor: Finance.cz
21. 6. 2024

Sdílet

21. 6. 2024

Inovační úsilí českých firem ve druhé fázi pandemie COVID 19 a na začátku ruské invaze viditelně pokleslo. Potvrzují to poslední čísla z ČSÚ, která ukazují, že v letech 2020-2022 inovovalo 44 % podniků, což je o dvanáct procentních bodů méně než v předešlých letech. To není úplně dobrá zpráva, zvlášť když ji dáme do kontextu s velmi pomalou dynamikou produktivity práce (od roku 2019) - ta v Česku viditelně zaostává nejen za středoevropským regionem, ale i za průměrem eurozóny. Navíc většina firem (40 %) v daném období inovovala “podnikové procesy” - to znamená vnitřní procesy nebo marketingové metody. To zpravidla nepřináší “převratné změny” - může se jednat o jednoduché změny obalů nebo interní přeskupení prodejních týmů. Nový či podstatně zlepšený výrobek či službu na trh pak uvedlo pouze 27 % podniků. Celkový objem výdajů v souvislosti s tím poklesl mezi lety 2020 a 2022 o 60 mld. korun (na 200 mld.

Více o autorovi