Automobilový průmysl zasáhl velký stupeň konsolidace, Škoda Auto se do procesu zapojila a přes Volkswagen posiluje svoji pozici na světovém trhu. O úspěšném dokončení privatizace největšího exportéra v České republice, Škody Auto, rozhodla na včerejším zasedání vláda. Konečné slovo tak zůstává nyní na německém koncernu Volkswagen (VW), který se vyjádří ke koupi zbylého 30procentního podílu státní Konsolidační banky ve Škodě Auto, na své dnešní valné hroma
dě ve Wolsfburgu. Je však velmi pravděpodobné, že cena 12,3 miliardy korun bude odsouhlasena akcionáři z německé strany. "K dohodě došlo po několika vzájemných jednáních a po schválení jak vládou ČR, tak vrcholovým vedením a dozorčí radou Volkswagenu," řekl mluvčí vlády Libor Rouček.Konečná cena je podle Roučka "výsledkem dlouhodobě dobré spolupráce mezi Volkswagenem a českou stranou". Ministři ji schválili na tajném vládním zasedání minulou středu, jehož se neúčastnil odpůrce prodeje akcií, ministr průmyslu a obchodu Miroslav Grégr. Vláda původně požadoval za 30procentní podíl 20 miliard korun, Volkswagen nabízel pouze osm miliard korun. "Je poměrně obtížné stanovit tržní hodnotu státního podílu ve Škodě Auto vzhledem k tomu, že její akcie nejsou veřejně
obchodovatelné," řekla Lucie Tomašková z České spořitelny. "Podle našich propočtů se cena podílu pohybuje okolo 11 až 13 miliard korun," uvedla. Podle Daniela Gladiše, ředitele ABN Amro Portfolio Management, je "vládou schválená cena nízká".K odpůrcům prodeje státního balíku akcií Škody Auto patří ministr průmyslu a obchodu Miroslav Grégr, který nedávno prohlásil, že "je naprosto neprofesionální odprodávat balík akcií v době, kdy se realizuje výstavba motorárny a převodovkárny za 17 miliard korun", zejmén
a když se na této investici formou daňových prázdnin a dalších výhod podílí stát. Ministr financí Pavel Mertlík by měl do 31. května uzavřít smlouvu s Volkswagenem, který již ve Škodovce vlastní 70 procent akcií. Podle vládních podmínek se musí převod peněz uskutečnit nejpozději do 12 pracovních dní ode dne nabytí účinnosti smlouvy o převodu akcií.Od vzniku společného podniku s koncernem VW do roku 1999 investovala Škoda Auto do vývoje a výroby 2,9 miliard marek výhradně z vlastního cash flow. Pro období 2000 až 2004 se objem investic, opět výhradně z vlastních zdrojů - zvýší na částku 3,9 miliardy marek. Vlastní technická základna Škody Auto se zvýšila z 600 techniků a inženýrů v roce 1991 na současných 1200 pracovníků ve vývoji a výzkumu. Přesto se při
konstruování nových automobilů výrazně opírá o mohutnou technickou základnu a know-how skupiny VW, která je s roční produkcí 4,9 miliónů vozů největším evropských producentem v této branži.Výrobní pozice společnosti Škoda Auto významně posílí vlastní motorárna a závod na výrobu převodovek, který bude dokončen koncem roku 2001. Pro značku Škoda, ale i ostatní automobilky koncernu, bude ročně produkovat 500 tisíc motorů a převodovek vlastní konstrukce. Přes počáteční obavy o osud českých dodavatelů Škody se
podařilo také stabilizovat tuzemskou dodavatelskou síť, která se na celkových ročních dodávkách automobilových komponentů za 66 miliard korun podílí ze dvou třetin.Zdroj: HN z 23. 05. 2000