Eurostat vydal čísla ohledně únorové inflace. Česká republika z tohoto srovnání nevychází zrovna nejlépe.
Česko má 3. nejvyšší inflaci - meziročně vzrostla cenová hladina o 18,4 %
Meziroční míra inflace v rámci Evropské unie měla v únoru 2023 hodnotu 9,9 %, což je mírný pokles z lednových 10 %.
Meziroční míra inflace v eurozóně byla v únoru 2023 8,5 %, což je mírný pokles oproti 8,6% míře inflace z ledna 2023. Před rokem byla touto dobou meziroční míra inflace v eurozóně 5,9 %.
Nejvyšší míru inflace byla v únoru v Maďarsku, kde se cenová hladina meziročně zvýšila o 25,8 %, za což může hlavně politika Viktora Orbána, který zaváděl různé stropy a fiskální politika byla značně proinlační.
Druhou nejvyšší inflaci mají v Lotyšsku, kde meziroční míra inflace činila 20,1 %.

Zdroj: Depositphotos
Česká republika je v tomto srovnání na třetím místě ve výši 18,4 %. Česko doplácí na rostoucí ceny energií, které neustále probublávají ekonomikou, rovněž fiskální (vládní) a monetární (ČNB) politika nahrává proinflačním tlakům.
Na Slovensku byla míra inflace o 3 procentní body nižší než v Česku, 15,4 %, a to i přesto, že Evropská centrální banka prakticky nebojuje s inflací.
Jana Mücková, ekonomka investiční skupiny LOGeco, čísla Eurostatu o inflaci komentuje následovně: „Zdá se, že se inflace v eurozóně uklidňuje, když nejvyšších čísel dosáhlo zdražování na konci minulého roku. O takových číslech se nám může v Česku jenom zdát. Ukazuje to, jak jsou menší státy s vlastní měnou daleko citlivější na dění okolo a makroekonomické zásahy zvenčí. Potvrzuje to tak teorie, že čím větší trh a konkurence, tím lepší odolnost vůči hospodářským otřesům. Inflace z Evropy jen tak nevymizí, ale je dobré ji udržet v jednociferných hodnotách, kam se doufám i v Česku letos dostaneme.“
Nejnižší míra inflace je v Lucembursku, Belgii a Španělsku
Nejnižší meziroční růst cenové hladiny zaznamenalo Lucembursko (4,8 %), Belgie (5,4 %) a Španělsko (6,0 %).
Zdroj: Eurostat
Maximálně 6 km v hodině. Slovenský poslanec chce zavést povolenou rychlost pro chodce
Test Dacia Bigster 4×4: Komfort výměnou za pohon všech kol?
Téměř každý třetí řidič nákladního vozu páchá přestupek. Nejčastěji to jsou Češi, Poláci, Slováci a Rumuni
Vozily uhlí, písek, zboží do obchodů, vojáky i hasiče: Deset proslulých československých poválečných modelů
Dvojí metr? Turek se údajně přiznal k jízdě po D5 přes 200 km/h, řidičák mu zůstal. Jiný řidič jel 186 km/h, o řidičák na místě přišel
