Od ledna příštího roku by MŽP mohlo začít přispívat na energeticky úsporné dřevostavby skrze dotace v rámci chystaných změn v programu Nová zelená úsporám. Novinku uvedl ministr životního prostředí Petr Hladík na Festivalu architektury v Brně.
„Dřevostavby vydrží 50, ale klidně i 100 a více let. Výhoda dřevostaveb je navíc v rychlosti jejich výstavby – potřebujeme sousedy neotravovat pracemi příliš dlouho, potřebujeme rychle stavět školky a především tolik potřebné bydlení. Právě proto v dřevostavbách vidíme budoucnost. Rádi bychom tak zvýhodnili nové energeticky úsporné dřevostavby – rodinné a bytové domy v rámci připravovaného redesignu našeho nejúspěšnějšího programu Nová zelená úsporám. Předpokládáme, že by změny měly začít platit od ledna příštího roku,“ řekl ministr životního prostředí Petr Hladík.
Dřevostaveb je v ČR zatím málo
Dle statistik Asociace dodavatelů montovaných domů (ADMD) je v ČR zatím jen 14 % dřevostaveb, což je mnohem méně v porovnání s ostatními zeměmi. Přesto však dle Asociace poptávka po dřevostavbách narůstá.
Podpora energeticky úsporných dřevostaveb má především pomoci snižovat uhlíkovou stopu. Stát chce rovněž podpořit také výstavbu dřevostaveb pro veřejné služby a průmysl.
MŽP připravuje kalkulačku pro výpočet uhlíkové stopy
V budoucnosti bude pro veřejnost rovněž k dispozici kalkulačka, která dokáže vypočítat uhlíkovou stopu stavby.
„Kalkulačka pro výpočet uhlíkové stopy z různých materiálů bude počítat celý životní cyklus. Dá se očekávat, že dřevo bude vycházet velice dobře. V rámci podpory cirkularity také chceme prosazovat efektivní recyklaci odpadů, které obsahují dřevo,“ uvedl ministr Hladík.
Čtěte také:
Měníte dodavatele energií? Pozor na to, koho necháte přepis zařídit
Máte nárok vidět vyúčtování od pronajímatele, pokud platíte služby paušální částkou?
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
Test ojetiny: Levná vstupenka do Jaguaru klubu. XF II koupíte za super peníze
Test Mitsubishi ASX 1.3 DI-T Instyle (2025): Levná normální auta pořád existují
