Přetížené kamiony ničí české silnice. Systém kontrol vážení selhává, postihy chybí

9. 6. 2025 10:47 | , Finance.cz
Spotřebitel
perex-img Zdroj: Depositphotos

Přetížené kamiony dál bez trestu ničí české silnice. Systém kontrolního vážení, který měl problém zastavit, selhává – přetížení se sice zaznamenává, ale sankce téměř nepřicházejí. Zařízení často nefungují, většina přestupků se ani nedostane k řešení a stát pak platí miliardy za opravy škod, kterým šlo předejít.

Navzdory miliardovým škodám na dálnicích a silnicích I. třídy český systém vážení nákladních vozidel dlouhodobě selhává. Měl chránit dopravní infrastrukturu, místo toho většinu přestupků ignoruje a fakticky neplní svou funkci. Podle Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) stát v letech 2019 až 2023 vydal na opravy silnic přes 73 miliard korun – a většina škod mohla být přitom s funkčním dohledem přetížených vozidel předejita.

Z kontrolní zprávy NKÚ vyplývá, že vysokorychlostní váhy – hlavní nástroj automatického vážení – byly v provozu v průměru jen 40 % času. Zbytek doby buď nefungovaly kvůli technickým závadám, nebo nebyly schopny kvůli systémovým nedostatkům efektivně předávat data dál.

Z půl milionu přetížených vozidel skončila většina bez řešení

Mezi lety 2020 a 2024 zaznamenaly vysokorychlostní váhy téměř 500 000 případů přetížení vozidel. Jenže k dalšímu řešení bylo obcím předáno pouze 58 % z nich. A reálné sankce padly jen ve zlomku případů – často šlo jen o jednotky procent.

Typickým příkladem je váha na dálnici D1, kde bylo během jediného měsíce v roce 2024 zachyceno téměř 9 600 přestupků. K řešení však Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) předalo pouze 250 z nich. Na D5 to bylo ještě horší – ze zhruba 51 tisíc přestupků v roce 2020 nebyl řešen ani jediný. Následující čtyři roky pak zařízení dokonce nebylo vůbec využíváno.

Chybí nejen funkční technika, ale i systémová podpora

Problémy nekončí u techniky. Ministerstvo dopravy podle NKÚ nezajistilo potřebnou podporu pro plnohodnotný provoz vážicích systémů. Selhala domluva s obcemi, nefungovalo předávání dat a chyběla i relevantní data o vozidlech. Ačkoliv na tyto problémy upozorňovalo samo ŘSD už v roce 2020, ministerstvo je nevyřešilo ani o rok později.

Namísto řešení přišly sporné legislativní změny – například zrušení postihů za přetížené nápravy. Tím dramaticky klesl počet přestupků v evidenci, v některých případech až o 98 %. Přitom právě přetížení náprav silnice ničí nejvíce.

Druhou složkou systému je nízkorychlostní vážení, které má probíhat mobilně. Jenže ani tady systém nefunguje správně. V roce 2023 prošlo tímto vážením na dálnicích pouze 233 kamionů – navzdory tomu, že vysokorychlostní váhy ve stejném období zachytily přes 77 000 přetížených vozidel.

Navíc se mobilní váhy zaměřují často na lehčí vozidla do 3,5 tuny, a ne na skutečné původce škod – těžké kamiony.

Škody platí daňoví poplatníci

„Za čtvrt století se Ministerstvu dopravy a Ředitelství silnic a dálnic nepodařilo vytvořit účinný systém, který by chránil infrastrukturu a fungoval jako prevence. Výsledkem jsou zbytečné miliardové výdaje z kapes daňových poplatníků,“ uvedl člen NKÚ Jan Kinšt, který kontrolu vedl.


Čtěte také:

Plyn může domácnostem za dva roky zdražit až o polovinu. Cena se zvýší i na pumpách. Někomu se to ale vyhne

Konec iluzí o ekologických výrobcích a výdrži elektroniky? Zákon možná nestihne projít

Platit v cizině kartou je výhodnější, ale ne bez rizika. Na co dát pozor na dovolené?

Články ze sekce: Spotřebitel