Průzkum: Desítka obchodních řetězců již má 63 procent trhu

18.05.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 18. května (ČTK) - Deset největších obchodních řetězců loni výrazně posílilo pozici na tuzemském trhu, na kterém jim v oblasti rychloobrátkového zboží patřil již 63procentní podíl. V roce 2005 mělo deset největších obchodníků podíl 53 procent. Zároveň se loni díky fúzím velkých obchodních řetězců zvýšil podíl českých obchodních firem. Vyplývá to z průzkumu společnosti Incoma Research a časopisu Moderní obchod.

"Koncentrace trhu, která se od roku 1999 stále zpomalovala, (loni) náhle vzrostla. Deset největších obchodníků získalo zejména díky fúzím a pokračující expanzi 63procentní podíl na celkovém trhu rychloobrátkovým zbožím," řekl dnes novinářům Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research.

Skála upozornil, že po schválení převzetí řetězce Delvita společností Billa se vytvořila skupina pěti nejsilnějších obchodních řetězců, a to Schwarz (Lidl, Kaufland), Ahold (Hypernova, Albert), Makro, Tesco a REWE Group (Billa a Penny Market). Každý z nich má tržby vyšší než 30 miliard korun. "Celkem mají tržby přes 190 miliard korun a podíl v rychloobrátkovém zboží téměř 50 procent," uvedl Skála.

Z Česka se zároveň rozhodly odejít čtyři velké obchodní řetězce. Delvita letos v červnu předá svých 97 supermarketů Bille. V roce 2005 z ČR odešel Julius Meinl, loni jej následoval francouzský Carrefour a německý řetězec Edeka. Síť 27 supermarketů Edeka a 11 hypermarketů Carrefour získalo Tesco Stores ČR. Bývalé obchody Julius Meinl nyní patří společnosti Ahold.

Podle Skály se i díky tomu zlepšila pozice českých obchodních firem, jejichž podíl na tržbách 50 největších obchodníků se loni zvýšil o jeden procentní bod na 17 procent. Družstva měla dvouprocentní podíl a podíl mezinárodních obchodníků činil 80 procent, přičemž meziročně byl o jeden procentní bod nižší.

"Po řadě let mírně poklesl podíl mezinárodních firem a vzrostl podíl českých společností. To je dáno koncentračním procesem. Díky uvolněným místům vstupuje na žebříček 50 největších obchodníků více menších a často českých firem," podotkl Skála, podle kterého se loni mezi 50 největších obchodníků dostalo například několik sítí českých obchodů Jednota.

Deseti největším obchodním řetězcům v loňském roce podle předběžných údajů Incoma Research a časopisu Moderní obchod vzrostly celkové maloobchodní tržby meziročně o 32,9 miliardy na 261,3 miliardy korun. Loňské tempo růstu tržeb bylo rychlejší než v roce 2005, kdy desítka největších obchodníků zvýšila tržby zhruba o 13 miliard korun.

První místo na žebříčku největších obchodníků loni poprvé patřilo s odhadovanými tržbami 43,5 miliardy korun německé skupině Schwarz, která v Česku provozuje síť hypermarketů Kaufland a diskontních prodejen Lidl. V roce 2005 byla druhým největším obchodníkem.

Skupina Schwarz na prvním místě vystřídala společnost Makro Cash&Carry, která loni s tržbami 38,3 miliardy korun skončila až na čtvrtém místě. O druhé a třetí pořadí se s tržbami 38,5 miliardy korun dělily obchodní řetězce Ahold a Tesco. V roce 2005 byl Ahold třetí a Tesco páté.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK