Na co byste si měli při schůzce s finančním poradcem dát pozor?

11.11.2013 | , Finance.cz
ÚVĚRY A PŮJČKY


Na schůzce s finančním poradcem byste se měli držet několika základních pravidel. Například požadujte klíčové výstupy schůzky písemně, nechte si čas na rozmyšlenou, zajímejte se o všechny parametry produktů včetně poplatků a nedávejte hned na první schůzce kontakty na své známé.

Podíváme se blíže na několik základních pravidel, která by klient vždy měl mít na zřeteli během schůzky s finančním poradcem a která, v konečném důsledku, chrání obě strany před nechtěným nedorozuměním.

První námitka vůči tématu článku jistě zazní hned zpočátku: finanční poradce – profesionál se přece o všechno postará sám tak, aby výsledek přesně respektoval moje zadání a průběh byl korektní. Vždyť proto s ním spolupracuji! Jistě, tento argument je pravdivý u eticky vyzrálých společností, intenzivně se věnujících vzdělávání a rozvoji svých spolupracovníků. Avšak na trhu neexistují jen poradci profesionálové a především, abychom nezačínali hned tím negativním, člověk není přece jenom stroj. I neúmyslné opomenutí může přinést zcela neočekávané komplikace a chybějící, zdánlivě banální dokument může těžce narušit vzájemnou důvěru, budovanou třeba několik let. Proto pravidlo číslo jedna zní:

Co je psáno, to je dáno


Vždy vyžadujte klíčové výstupy ze schůzky v písemné podobě, nejlépe kontrasignované oběma stranami. Kromě zákonem předepsaných náležitostí jde především o záznam vašich potřeb, přání, významných informací o vaší osobě a následně souhrn řešení doporučeného poradcem, včetně klíčových argumentů (výše zhodnocení, úspory atd.). Dobrou kontrolou úplnosti písemných záznamů je jednoduchá úvaha: pokud bych byl nestranným soudcem a vycházel pouze z písemně zdokumentovaných informací, odpovídá výsledek v zásadních rysech skutečnosti? Jestliže ano, pak můžete být převážně spokojeni. Na druhou stranu smyslem finančního poradenství není vytváření desítek stran podkladů, proto se vždy snažte rozsah takto zaznamenaných faktů minimalizovat – ostatně řada poradců vám je nabídne v podobě již připraveného formuláře.

Nikdy neopomeňte alespoň zběžně prostudovat materiály, které vám budou předkládány k podpisu. Notoricky známé „drobné písmo“ může v budoucnu přinést řadu komplikací, když někteří „takyporadci“ mohou využít vaší chvilkové nepozornosti ke svému prospěchu a neetickému obohacení. Nerozpakujte se proto požádat o vysvětlení či čas na rozmyšlenou – oboje vám korektní poradce velmi rád poskytne.

Manipulativní techniky jsou zakázané


Pravidlo číslo dvě se vztahuje k obvyklému neduhu všech prodejců maskovaných za poradce: manipulativním technikám a výběrové prezentaci informací. Vždy důsledně trvejte na předkládání konkrétních argumentů (nejlépe čísel), proč je zrovna tento produkt pro vás ten nejvhodnější z hlediska zadání, nespokojte se s obecnými pravdami (tvrzení, že nabízený produkt je jednoznačně na trhu „ten nejlepší“, používání nesrozumitelných pojmů, které mají za cíl vás ohromit, nikoli problém vysvětlit, zjednodušování poskytovaných informací, zlehčování či zesměšňování vašich otázek apod.) a vznášejte dotazy, kdykoliv budete mít pochybnosti. Pokud poradce není schopen vaše obavy rozptýlit a přesvědčivě argumentovat, proč navrhuje právě tento produkt, je nejvyšší čas zamyslet se nad jeho změnou.

Zvláště na pozoru je nutno se mít při „nezávislém poradenství“ od osob vázaných výhradně na jednu finanční instituci či skupinu. Je jasné, že v tomto případě nemůže být o posouzení konkurenčních produktů ani řeči.

Doporučení? Až sám vyzkouším


Možná se v praxi setkáte s poradcem, jehož prvním požadavkem bude sdělení několika kontaktů na vaše známé a příbuzné, jenž by mohl dále oslovit – tzv. doporučení. Takovou žádost je na místě důrazně odmítnout – vždyť jak může člověk doporučovat něco, co sám nevyzkoušel a tudíž ani nemohl posoudit? Oproti tomu je ustáleným zvykem, pokud jste se službami finančního poradce spokojeni, doporučit jej co nejširšímu okruhu známých a přátel. I tak je ale vždy jen na vašem rozhodnutí, zda dobrozdání poskytnete a je-li na vás v této věci vyvíjen nepřiměřený tlak, svědčí to minimálně o značné neprofesionalitě daného zprostředkovatele.

Co říci závěrem? Není možné shrnout všechny body, které by klient měl při jednání s finančním poradcem vést v patrnosti. V každém případě by ale měl být velmi ostražitý, porušuje-li jeho protistrana některé z pravidel popsaných výše. Pomůckou může rovněž být členství poradenské společnosti v profesním sdružení. Unie společností finančního zprostředkování a poradenství (USF ČR) je v tomto ohledu tou nejlepší referencí.

Autor příspěvku je předsedou představenstva v Unii společností finančního zprostředkování a poradenství (USF ČR)


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 1 krát



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.