Máte nárok na odškodnění za zpožděný nebo zrušený let?

14.06.2012 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


Ročně dochází ke stovkám případů zrušení letů a desetitisícům případů zpožděných letů. Na denním pořádku jsou ztracená zavazadla nebo jejich závažná poškození při manipulaci během transportu. Zákazník má v těchto případech nárok na kompenzace.

Snad každý, kdo častěji létá do zahraničí, měl už tu smůlu, že jeho let byl zpožděn anebo dokonce zrušen. Ač Češi létají čím dál častěji, nejsou ve veliké míře poučeni o svých právech při těchto situacích. Tato práva totiž stanovuje Směrnice EU. „Letecké společnosti v Česku se snaží pravidla Směrnice dodržet. Zákazník se ale musí sám o svá práva hlásit přímo u letecké společnosti, u které letenku zakoupil,“ říká Josef Trejbal z portálu Letuška.cz.

O odškodnění se přihlaste ihned

V případě, že se let zpozdí o více než pět hodin nebo je zcela zrušen, má zákazník nárok na vrácení peněz za letenku. „Pokud se zpoždění protáhne přes noc, letecké společnosti zajišťují přenocování v hotelech na letištích a poskytují cestujícím stravu nebo příspěvek na ni,“ uvádí Josef Trejbal. V případě, že došlo ke zpoždění letu o tři a více hodin, má zákazník právo na úhradu škody podle vzdálenosti letu, a to ve výši od 250 do 600 EUR. „Takové finanční odškodnění se ale netýká případů, kdy je let zpožděn z důvodu mimořádné události. To se například týká živelné pohromy. Pokud je z těchto důvodů let zrušen, mají zákazníci i tak nárok na plnou cenu letenky nebo její neproletěnou část,“ upozorňuje Josef Trejbal. Stejně tak zákazník nedostane zpět své peníze, pokud mu změna letu byla ohlášena čtrnáct dní předem.

Josef Trejbal však dále upozorňuje: „V každém z těchto případů platí, že zákazník se o svá práva měl do třiceti dnů u letecké společnosti přihlásit a žádat kompenzaci.“ U leteckých společností, které nemají v Česku zastoupení ale někdy nezbývá, než jít formou právního vymáhání.

Zavazadlo si připojistěte

Přistát v cizí zemi bez veškerých osobních potřeb není zrovna dobrým začátkem dovolené. Přitom velmi častou mrzutostí bývají poničená nebo dokonce ztracená zavazadla při manipulaci. Škodu na svém zavazadle nebo jeho ztrátu je nutné ohlásit do 7 dní od události. V případě zpoždění zavazadel pak je nutné se přihlásit o odškodnění do 21 dní.

Evropská směrnice sice stanovuje za tyto případy finanční kompenzaci, i přes to má ale každá letecká společnost své tabulky pro odškodnění za poškození či ztrátu zavazadel. „Jejich plnění se řídí Montrealskou úmluvou z roku 1971 a zákazník tak nemusí dostat ani zlomek ceny toho, jaká byla skutečná hodnota zavazadla a věcí v něm,“ říká Josef Trejbal z Letušky.cz

Nejlepší je však předejít nesnázím takového typu a nechat si před odletem zavazadla a obsah v nich pojistit. „V podstatě se dá říci, že cestovní pojištění stojí pár korun, ale v případě ztráty zavazadla se mnohonásobně vyplatí. Pokud si k pojištění zákazník sjedná i asistenční službu, ušetří si kolotoč zařizování a jediným telefonátem vyřeší své těžkosti ohledně ztráty nebo poškození zavazadla,“ doplňuje Josef Trejbal z portálu Letuška.cz.

Autor článku

Redakce

Redakce  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: MAKRODATA A EU