Na podobný signál čekali především ve Španělsku, protože s výnosy blízko 8 % by Madrid na trhu dlouho nevydržel. ECB je jedinou silou, která dokáže upustit páru zpod hrnce, protože ještě nefunguje nový záchranný fond ESM a ve stávajícím EFSF není dost peněz na celkový balík pro Španělsko (případně novou pomoc pro Řecko). Co ale můžeme od ECB příští týden čekat a nezadělal si super-Mario na jedno velké zklamání?
Dlouhodobé repo-operace (LTRO) v tuto chvíli již nemusí být moc účinné, neboť banky již nemusí mít dostatek vhodného kolaterálu. Po uplynulých dvou kolech LTRO navíc banky v tuto chvíli nečelí zásadnímu likviditnímu napětí a podle posledního průzkumu ECB příliš nezhoršují kreditní podmínky. Přetrvávající potíže (Španělsko), souvisí spíše s nedostatkem kapitálu. Problémy s financováním mají v tuto chvíli národní vlády a není moc praktické posílat jim pomoc znovu přes banky, protože by se jenom posílilo zhoubné propojení národních vlád s domácím bankovním sektorem.
Na místě je přímá pomoc pro národní vlády. Ta by znamenala znovu oživit nákup vládních dluhopisů (SMP). ECB má v tuto chvíli v bilanci nakoupeny periferní dluhopisy za 211 mld. eur, v posledních čtyřech měsících ale program úplně zastavila. Mohla by tedy program znovu rozjet a skupovat periferní dluhopisy ve velkém. V extrémnější variantě by mohla vyhlásit strop pro růst španělských a italských výnosů (řekněme na 5 %). I když by takový explicitní závazek nakonec mohl ECB zjednodušit práci a ve finále by ani nemusela do bilance nakoupit tolik dluhopisů, německé křídlo v bankovní radě bude ostře proti. Bylo by překvapením, kdyby Němci vůbec kývli na znovu-oživení programu SMP. Příští týden je proto Mario s jižní družinou buďto jednoduše přehlasují a nebo trhy čeká kruté vystřízlivění.
Jan Bureš
Hlavní ekonom Era Poštovní spořitelny



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
