Připomeňme, že ten na Ameriku nastražili američtí zákonodárci před rokem, když upekli dohodu, která je postavena na tom, že jejich vlastní neschopnost se dohodnout na střednědobé rozpočtové strategii povede od ledna 2013 k automatickému utažení rozpočtové politiky v řádu 600 miliard dolarů.
Po včerejší schůzce s prezidentem Obamou se zástupci byznysu tvářili celkem klidně, přičemž shodou okolností agentura Bloomberg vydala výsledky vlastního průzkumu mezi investory, ze kterého vyplynulo, že 3 ze 4 účastníků průzkumu věří, že pád z fiskálního útesu bude odvrácen. Jinak řečeno, vypadá to, že podnikatelsko-investorská komunita stále věří, že se vše v dobré nakonec obrátí a že víceméně dohody o střednědobé rozpočtové strategii jsou politické tanečky, které nakonec rychle s přelomem roku ustanou.
Rychlý konec dohadů o americké fiskální strategii vedoucí k odvrácení pádu z fiskálního útesu očekáváme i my, nicméně na druhou stranu neočekáváme, že současná nejistota nebude mít vliv na hospodářskou aktivitu. Nejen průzkumy mezi investory v podobě podnikatelských nálad, ale dokonce již i tvrdá data naznačují, že investiční aktivita firem v posledních týdnech a měsících v USA brzdí. Je přitom jasné, že každý týden či měsíc nejistoty navíc bude soukromé investice srážet ještě více. Výsledkem pak může být, že hospodářský růst USA může paradoxně prudce zpomalit ještě dříve, než vůbec k nějakému utažení rozpočtové politiky dojde.
Jan Bureš
Hlavní ekonom Era Poštovní spořitelny



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
