Rozhok: Lidé bez bankovního účtu? Je to narůstající trend

05.03.2014 | , Finance.cz
ÚČTY A SPOŘENÍ


O populaci bez přístupu k bankovním službám přednášel na prestižní bankovní konferenci European Payment Forum 2013, která se konala koncem roku ve Vídni. „Světoví finančníci nás tam přijali s respektem, ale s rezervou. Stáváme se pro ně konkurencí, přitom bychom mohli spolupracovat,“ říká Nikolay Rozhok z české centrály společnosti MoneyPolo. Ta chce jako vůbec první provozovatel v České republice spustit předplacené služby také u nás.

Jak banky v současné době pohlíží na předplacené služby?

Jako na hrozbu. Stále narůstající počet lidí bez přístupu k bankovním službám vytvořil nový prostor na trhu, ve kterém se uplatňují alternativní finanční instituce a moderní technologie. V některých zemích, jako je například Indie nebo Keňa, lidé banky prakticky nepotřebují – všechny jejich finanční potřeby tam uspokojují relativně nové způsoby plateb – předplacené karty a platby pomocí mobilních telefonů.

Jakým způsobem mohou banky a nebankovní sektor spolupracovat? Nejsou si vzájemnou konkurencí?

Do jisté míry ano. Rychlé peněžní převody, platba faktur, zpracování šeků, prodej předplacených karet, mikropůjčky, směnárenská činnost, nakupování přes internet – to jsou služby, které jsou dnes populární a potřebné téměř ve všech společnostech. Většina alternativních finančních společností tak proto pracuje na tom, jak vyhovět rostoucí poptávce právě těchto typů služeb. Ale pokud se podíváme do hloubky, uvidíme, že se nejedná o přímou konkurenci. Nebankovní instituce poskytují specifické služby specifickým zákazníkům. Takovým, pro které banky nemají adekvátní nabídky nebo o které banky nemají zájem kvůli jejich sociálnímu postavení či nízkým příjmům. Takoví zákazníci teď mohou využívat legální finanční nástroje.

Myslíte si, že nesolventnost klientů je hlavním důvodem, proč dnes lidé nemají přístup k bankovním službám?

Určitě ne, i když jde o hlavní motiv, zejména v Evropě. Jde o trend, do kterého se promítají i jiné faktory: klesá vzdělanost populace a narůstá finanční negramotnost, takže lidé se v nabídkách bank nevyznají nebo se jich dokonce obávají. Někteří navíc bankám po zkušenostech s finanční krizí už ani nevěří. Lidé navíc stále více migrují za prací - a s tím souvisí i nárůst mezinárodních plateb, které jsou u bank velmi drahé. Pro řadu lidí jsou zkrátka předplacené služby dostupnější, komfortnější i bezpečnější.



Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: ÚČTY A SPOŘENÍ



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.