Rozšíření povinnosti elektronického podávání daňových přiznání

15.01.2015 | , Finance.cz
DANĚ


Od 1. ledna 2015 se rozšířila povinnost elektronického podávání daňových přiznání a jiných písemností na další daňové subjekty. Týká se tato povinnost i vás? A jaké sankce vám hrozí, pokud budete dále podávat v papírové formě. Informace přináší následující článek.

Nové ustanovení daňového řádu

Již od roku 2014 je zákonem o dani z přidané hodnoty stanovena povinnost elektronického podávání daňových přiznání k DPH. Ta platí pro všechny daňové subjekty s výjimkou některých fyzických osob. Od 1. ledna 2015 rozšiřuje povinnost elektronického podávání daňových přiznání a dalších písemností vůči finančnímu úřadu nové ustanovení § 72 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád (dále jen „daňový řád“), které stanoví všem daňovým subjektům, které mají zpřístupněnu datovou schránku nebo zákonem uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem, činit veškerá podání vůči finančnímu úřadu pouze elektronicky. Ustanovení bylo do zákona vloženo zákonem č. 458/2011 Sb., zákon o změně zákonů související se zřízením jednoho inkasního místa a dalších změnách daňových a pojistným zákonů, s odloženou účinností až od 1. ledna 2015.

Právnické osoby

Právnickým osobám zapsaným v obchodním rejstříku je datová schránka zřizována ze zákona. Datová schránka je těmto osobám zřízena Ministerstvem vnitra při jejím vzniku. Povinnost elektronického podávání se tak vztahuje na všechny právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku bez výjimky. Do obchodního rejstříku jsou zapisovány obchodní společnosti a družstva.

Fyzické osoby

Fyzickým osobám je datová schránka zřízena ze zákona jen pokud se jedná o podnikající osobu advokáta, daňového poradce nebo insolvenčního správce. V návaznosti na ustanovení daňového řádu se tedy povinnost elektronického podávání vztahuje na tyto fyzické osoby. Ostatní fyzické osoby jak podnikatelé, tak i fyzické osoby nepodnikatelé si mohou datovou schránku zřídit dobrovolně. Fyzická osoba může mít dvě datové schránky – jednu jako fyzická osoba podnikatel a druhou jako fyzická osoba občan. Pokud si fyzická osoba datovou schránku zřídila (zpřístupnila) nebo pokud má zákonem stanovenou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem, vztahuje se na ni povinnost elektronického podávání.

Zřízená versus zpřístupněná datová schránka

Subjektům je datová schránka zřízena ze zákona nebo na základě dobrovolné žádosti. Datová schránka je zpřístupněna prvním přihlášením držitele datové schránky, nejpozději však patnáctým dnem po dni, kdy mu byly doručeny přístupové údaje. K doručení přitom může dojít jak převzetím obálky s přístupovými údaji, tak i náhradním doručením (tzv. fikcí doručení). K fikci doručení dochází v okamžiku, kdy uplyne desetidenní úložní doba zásilky na příslušné poště.

Ke znepřístupnění datové schránky dojde zánikem právnické osoby nebo smrtí či omezením svéprávnosti fyzické osoby. Lze znepřístupnit datovou schránku i na žádost subjektu. Žádat o znepřístupnění mohou ale pouze osoby, kterým není datová schránka zřízena ze zákona.

Podání, která bude třeba činit elektronicky

V obecné rovině se povinnost elektronického podání vztahuje na následující typy podání:

  • přihlášky k registraci,
  • oznámení o změně registračních údajů,
  • řádná daňová přiznání,
  • dodatečná daňová přiznání.

Finanční správa na svých internetových stránkách zveřejnila seznam jednotlivých podání. Seznam je dostupný zde: http://www.financnisprava.cz/assets/cs/prilohy/fs-organy-financni-spravy/Seznam-podani-dle-74-odst-4-DR.pdf. Ze seznamu vyplývá, že povinnost elektronického podání se týká např. přiznání k dani z příjmů, přiznání k dani silniční, přiznání k dani z nemovitých věcí. Seznam naopak neobsahuje přiznání k dani z nabytí nemovitých věcí.

Povinnost elektronického podání se vztahuje na veškerá podání učiněná po 1. 1. 2015.

Možné způsoby elektronického podávání

Elektronická podání daňových přiznání a dalších písemností může v souladu se zákonem daňový subjekt provést následujícími způsoby:

  • datovou zprávou prostřednictvím zpřístupněné datové schránky plátce,
  • datovou zprávou přes Daňový portál Finanční správy České republiky (www.daneelektronicky.cz) s ověřenou identitou podatele způsobem, kterým se lze přihlásit do datové schránky,
  • případně datovou zprávou podepsanou uznávaným elektronickým podpisem.

Povinná forma elektronického podání

Daňové přiznání či jinou písemnost nelze finančnímu úřadu zaslat v jakémkoli formátu. Elektronické podání musí být učiněno v podobě datové zprávy v datovém formátu XML. Jiné formáty podání jako např. soubory PDF nejsou finančním úřadem akceptovány.

U podání, které jsou uvedeny ve výše zmiňovaném seznamu, jejichž jedinou vadou bude pouze to, že nebylo podáno elektronicky, nebude podle § 74 odst. 4 daňového řádu správce daně subjekt vůbec vyzývat k odstranění vady a trvat na činění podání elektronicky, ale rovnou subjektu vyměří pokutu za nedodržení povinnosti podání v elektronické formě.

Pokuta vždy nejméně 2 000 Kč

V případě, že daňový subjekt má podle zákona učinit podání elektronicky a podá jej v papírové formě, finanční úřad mu automaticky vyměří pokutu ve výši 2 000 Kč za každé jednotlivé podání. Pokud tímto jednáním subjekt závažně ztěžuje správu daní, může mu být vyměřena pokuta až do výše 50 000 Kč.



Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.