Zvýšení státního příspěvku požaduje například Olomouc, s jejímž vedením dnes premiér jednal. Po změně zákona o rozpočtovém určení daní Olomouc od roku 2009 ročně přichází o 140 milionů korun, protože byla zrušena kategorie měst nad 100.000 obyvatel. I kvůli tomuto poklesu daňových výnosů musela olomoucká radnice od roku 2009 častěji brát úvěry, což se promítlo v jejím vysokém zadlužení.
\"Změna, ke které (v roce 2009) došlo, řadu měst poškodila. Olomouc mezi ně patří. Je to velké téma pro debatu mezi vládou a statutárními městy, které jsou zároveň krajskými městy, což je pozice Olomouce,\" uvedl Sobotka, který bude diskuzi o úpravě systému rozdělování peněz mezi města podporovat. \"Myslím si, že bychom v příštích letech měli hledat nějaký prostor ve státním rozpočtu, jak tuto křivdu, která se stala, odstranit,\" podotkl.
Daně stát městům a obcím rozděluje podle počtu obyvatel. Olomouc, kde žije téměř 100.000 lidí, nyní podle náměstka primátora Martina Majora (ODS) na jednoho obyvatele dostává zhruba 10.500 korun, zatímco například u mnohem menšího Šternberku či Uničova je tato částka nižší pouze o 800 až 1000 korun. Naopak Praha dostává na jednoho svého obyvatele 27.000 korun a Brno, Plzeň a Ostrava 17.000 korun, řekl Major. Olomouc chce proto příspěvek zvýšit, aby mohla snadněji financovat dopravu či kulturní instituce, které navštěvují lidé z celého regionu.
Olomouc se v předchozích letech zadlužila hlavně kvůli investicím. V roce 2013 úvěrová zadluženost Olomouce vzrostla z 1,77 miliardy na 1,991 miliardy korun. Loni rostla pomaleji na 2,1 miliardy, přičemž celkové příjmy městského rozpočtu činily 2,188 miliardy. V dalších letech se má dluh postupně snižovat a v roce 2025 by měl klesnout pod miliardu korun.
Dluh města se nejvíce zvýšil v roce 2009, kdy čerpalo úvěr 500 milionů korun na spolufinancování investičních akcí, zejména evropských projektů. Příjmy radnice tehdy kvůli hospodářské krizi klesly a musela si na investice půjčit. V dalších dvou letech si město bralo úvěry vždy po 250 milionech korun.
Radnice kvůli velkým dluhům zatím neplánuje další velké investice, kterým v posledních letech dominovala s cenou 280 milionů korun stavba tramvajové trati z centra města na sídliště Nové Sady. Město chce zároveň snížit provozní výdaje



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
