Stavební průmysl i v loňském roce zaznamenal růst. Stavební výroba meziročně reálně vzrostla o 9,7 %, což představuje nevětší nárůst od roku 1993.
Růst stavební výroby byl zejména ovlivněn následujícími faktory:
-
koncentrací prací na velkých stavbách inženýrského i pozemního stavitelství (obchvaty velkých měst, železniční koridory, obchodní a společenská centra apod.)
-
rozvojem a realizací dalších významných developerských stavebních projektů, zejména zahraničních investorů
-
rozvojem bytové výstavby výrazně podpořeným vývojem trhu hypotečních úvěrů a stavebních spoření a úrovně úrokových sazeb. Počet poskytnutých hypotečních úvěrů se zvýšil ve srovnání s rokem 2003 o 30 %, smluvní jistina se zvýšila o 43 %.
Od června 2003 stavební výroba nepřetržitě rostla a tento růst vyvrcholil v dubnu, kdy byl zaznamenán naprosto mimořádný nárůst o více než 60 procent. Důvodem bylo očekávané zvýšení sazeb daně z přidané hodnoty (DPH). Firmy přizpůsobily své fakturace tak, aby využily poslední měsíc pětiprocentního zdanění a splnily smluvní podmínky dříve dohodnutých smluv o dílo. Samotná práce se pak v řadě případů fyzicky uskutečnila až v následujících měsících, což potvrdily vykázané údaje především za květen a červen. Výsledky za srpen a září, ukazují, že efekt změny DPH odezněl a vykazované údaje opět odpovídají skutečně provedeným pracím. Pro připomínku uvedeme, že se zvýšení sazeb netýkalo bytové výstavby, kde snížená sazba platí do konce roku 1997.
Nová výstavba, včetně rekonstrukcí a modernizací investičního charakteru, činila z celkové produkce 72,7 %. Z toho činily:
-
12,6 % bytové budovy (obytné a rodinné domy a nástavby a přístavby k nim)
-
21,4 % budovy výrobní (tovární haly, budovy pro zemědělství, obchod a dopravu)
-
11,8 % budovy nevýrobní (obchodní centra, školní, zdravotnické a administrativní budovy)
-
25,8 % inženýrské stavby (silnice, dálnice, mosty, tunely)
-
1,1 % vodohospodářské stavby
Zbytek připadl na opravy a údržby (25,2 %), ostatní práce (1 %) a práce v zahraničí (1,1 %).
V evropském kontextu se struktura stavební produkce v České republice odlišuje zejména nízkým podílem bytové výstavby, i když i zde dochází k postupnému růstu. Dále je to nízký podíl oprav a údržby a vysoký podíl inženýrské výstavby.
Stavební práce
V roce 2004 byly provedeny stavební práce za 394 305 mil. Kč. Stavební produkce malých podniků činila podle odhadu ČSÚ zhruba třetinu z celkového objemu stavebních prací. Rozhodující podnikovou základnu stavebnictví tvořilo 2404 podniků s 20 a více zaměstnanci.
Celková zaměstnanost ve stavebnictví se ve 4. čtvrtletí 2004 zvýšila o 2,9 %, zvýšil se počet zaměstnanců a mírně klesl počet osob samostatně výdělečně činných. Podle kraje sídla podniku vzrostl počet zaměstnanců ve všech krajích, nejvíce v Plzeňském a Jihočeském, nejméně v Praze a na Vysočině. Průměrná měsíční mzda zaměstnanců ve stavebních podnicích s 20 a více zaměstnanci se v roce 2004 zvýšila na 18 125 Kč (o 6,2 %), manuálních pracujících ve stavebnictví na 14 842 Kč (o 5,6 %).
Stavební úřady v roce 2004 vydaly 153 622 stavebních povolení, což bylo o 2,9 % více než v minulém roce. Byla povolena výstavba téměř 40 000 bytů, což je nejvíce od roku 1993. Orientační hodnota nově povolených bytů dosáhla v bytových domech 77 mld. Kč, což je o 10,3 % více než v roce 2003. Průměrná pořizovací hodnota nového bytu v nové bytové budově tak činí 2,3 mil. Kč.
V územním členění se dlouhodobě nejvíce bytů staví v okolí velkých měst, zejména v okolí Prahy a Středočeském kraji. Loni zde byla zahájena výstavba 14 970 nových bytů. nejméně bytů bude postaveno v kraji Karlovarském. V poměru k počtu obyvatel se bude stavět nejméně bytů v Ústeckém a Moravskoslezském kraji.

Zdroj: Český statistický úřad



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
