Tvrdík: ČSA loni vzrostl zisk čtyřnásobně na 324,2 milionu korun

10.05.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 10. května (ČTK) - České aerolinie loni zvýšily čistý zisk čtyřnásobně na 324,2 milionu korun. V rozhovoru pro ČTK to řekl prezident firmy Jaroslav Tvrdík. Proti plánu je ale zisk nižší. Původně podnik očekával, že vydělá 622 milionů ve srovnání s předloňskými 70 miliony. Kvůli razantnímu zvýšení cen ropy a leteckého paliva však firmě narostly náklady o 900 milionů korun. Letos plán počítá se ziskem 521 milionů korun, což by byl růst o více než 60 procent.

Podle mezinárodních účetních standardů loni vykázala firma zisk 22,9 milionu dolarů (asi 570 milionů korun) proti 19,5 milionu USD v předchozím roce. Odlišný výsledek proti českému účetnictví vyplývá především z rozdílného způsobu účtování finančního leasingu letadel. Společnost nyní splácí leasing u 12 strojů ze 48 letadel své flotily. Auditovaný výsledek podle českých i mezinárodních standardů je nakonec vyšší, než společnost očekávala na konci roku, řekl Tvrdík. Tehdy ČSA avizovaly předběžně zisk 250 milionů korun.

Celkové provozní výnosy ČSA se v roce 2004 meziročně zvýšily o 16 procent na 22,3 miliardy korun. Proti plánu byly vyšší o 5,2 procenta. Téměř 81 procent tvořily příjmy z pravidelné a charterové přepravy. Loni ČSA přepravily rekordních 4,34 milionu cestujících, zatímco v roce 2003 to bylo 3,6 milionu a o rok dříve tři miliony osob. Letos by se počet cestujících mohl zvýšit na 5,4 milionu lidí.

O třetinu vzrostl počet cestujících na charterových linkách, hlavně díky tomu, že dopravce získal největší CK, která se specializuje na letecké zájezdy, a to Exim Tours. Celkem ČSA na charterových letech přepravily 330.000 cestujících.

Zbytek připadá na tržby z prodeje zboží v bezcelních obchodech i na palubách a na ostatní činnosti, jako je údržba letadel, odbavení a catering. "Zejména údržba letadel pro jiné dopravce dosáhla velmi dobrých výsledků," řekl Tvrdík. Podle něho se tak potvrdila správnost rozhodnutí investovat do posílení opravárenské kapacity ČSA. Dopravce chce do roku 2007 investovat do výstavby nového opravárenského centra 1,35 miliardy korun.

Provozní náklady společnosti dosáhly 21,6 miliardy korun, což je o 16,2 procenta více než v roce 2003. Nejvíce rostly právě náklady na palivo, a to asi o 900 milionů korun. Palivový příplatek, který ČSA zavedly v září a v listopadu ho ještě zvýšily, pokryl rostoucí náklady jen asi z 15 procent.

Výrazný podíl na růstu počtu cestujících mělo především rozšíření počtu oblastí s pravidelným i charterovým spojením ČSA. V letovém řádu se objevila desítka nových míst. Na mapu přibyla letiště Glasgow, Krakov, Londýn - Gatwick, Lucemburk a Marseille, ale také Samara, Jekatěrinburg, Baku a maledivské Male. Po vstupu do EU nabídly ČSA poprvé spoj s úsekem mimo domovské letiště, a to linku Marseille - Barcelona. K nejžádanějším linkám patřily loni i Londýn, Paříž, Amsterodam, New York a Moskva.

Loni ČSA také pořídily vůbec nejvíce nových strojů v historii. Flotila se rozrostla o deset letadel, a koncem roku tak dopravce disponoval celkem 45 stroji. Páteř flotily tvořily Boeingy 737, na krátké tratě má ČSA turbovrtulová ATR a na dálkové lety Airbusy 310.

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.