V Česku sílí konkurence velkých prodejců nábytku, ceny klesají

28.03.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 28. března (ČTK) - Na tuzemském trhu s nábytkem v posledních letech sílí konkurence a stále významnější pozici na něm získávají specializované obchodní řetězce. Například v roce 2004 se první tři sítě prodejen s nábytkem a bytovými doplňky propracovaly mezi 50 největších tuzemských obchodníků a koncentrace trhu by měla díky příchodu dalších velkých hráčů pokračovat. Češi podle odhadu odborníků ročně utratí za nábytek několik desítek miliard korun.

V roce 2004 byla podle údajů společnosti Incoma Research a časopisu Moderní obchod jedničkou mezi tuzemskými obchodníky s nábytkem a bytovými doplňky společnost Ikea, která vykázala obrat 2,7 miliardy korun. Druhá příčka patřila společnosti Asko-Nábytek (obrat 1,4 miliardy korun) a třetí firmě Sconto Nábytek (1,3 miliardy korun). Na trhu však působí i další silní obchodníci, jako je Europa Möbel či Jysk a také sítě podnikových prodejen výrobců nábytku.

Rostoucí konkurence na tuzemském trhu nutí obchodníky snižovat ceny nábytku. "Zatímco v roce 2004 jsme ceny snížili o 5,5 procenta a v roce 2005 o sedm procent, tak pro finanční rok 2006 jsme ceny snížili o deset procent," řekla mluvčí společnosti Ikea Kateřina Horová.

Na druhou stranu si na českém trhu již našli své místo i prodejci drahého nábytku. Stále více Čechů podle obchodníků nakupuje například luxusní postele, jejichž cena se pohybuje ve statisících korun. Společnost Wagner Design loni v ČR prodala několik desítek švédských postelí, jejichž průměrná cena se pohybuje kolem 200.000 až 300.000 korun. "V následujících letech chceme ročně prodávat více než 1000 postelí," řekl Karel Vágner ze společnosti Wagner Design.

Na nábytek specializované obchodní řetězce začaly ve svých prodejnách nabízet jak levné, tak i dražší zboží pro náročnější zákazníky. Tuto strategii zvolila například rakouská skupina Kika/Leiner, která loni v létě otevřela v ČR první obchod a tento týden v Praze zprovozní druhou velkoprodejnu. Příští rok plánuje Kika/Leiner otevření třetího obchodu v Brně a v investičním hledáčku má také Plzeň či Ostravu. Vedení společnosti Kika/Leiner rozhodnutí expandovat v ČR zdůvodnilo velkým potenciálem tuzemského trhu s nábytkem, který roste díky rozmachu bytové výstavby.

Prezident Asociace českých nábytkářů (AČN) Martin Čudka ale upozornil, že řada českých spotřebitelů stále při výběru nábytku klade hlavní důraz na cenu a méně se již zajímá o kvalitu výrobků. "Spotřebitelé v hypermarketech často vidí jen cenu a nejsou schopni rozlišit, v čem je rozdíl mezi nábytkem například za dvacet a sto tisíc korun. Rádi bychom je to naučili," prohlásil Čudka na březnovém mezinárodním veletrhu bydlení Mobitex v Brně.

Výroba nábytku v ČR se podle údajů AČN v posledních letech zvolna zvyšuje a její roční objem se nyní pohybuje kolem 45 až 50 miliard korun, přičemž 60 až 70 procent produkce čeští nábytkáři exportují. Výrobou nábytku se v ČR zabývá zhruba 4500 firem, které zaměstnávají 45.000 lidí.

Podle viceprezidenta AČN Radka Brychty se české nábytkářské firmy podílejí na celkovém prodeji nábytku v Česku zhruba 40 až 50 procenty. Přibližně polovina prodaného nábytku pochází ze zahraničí, především z Polska. "Avšak produkce českého nábytku je větší a vyváží se hlavně do zemí EU a v poslední době i do Ruska a na Ukrajinu," poznamenal Brychta.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK