..patří nejliberálnějším a nejefektivnějším ekonomikám světa, kde neexistují žádné pobídky ani omezení – Hongkongu a Singapuru. Jak si stojí Česko?
Česko = 37. místo
Každá země je hodnocena v deseti kritériích a každá kategorie je ohodnocena procentem (maximální hodnocení 100 %, nejnižší 0 %). Výsledný index je potom průměrem jednotlivých dílčích hodnocení výše uvedených ekonomických ukazatelů. Hodnocení Česka ve sledovaných kritériích:
- svoboda podnikání – 63,9 %
- svoboda obchodu – 86 %
- fiskální svoboda – 71,3 %
- státní správa – 45,6 %
- monetární svoboda – 80,3 %
- svoboda investování – 70 %
- svoboda finančního trhu – 80 %
- korupce – 48 %
- ochrana majetku – 70 %
- svoboda trhu práce – 70,2 %
Celkem je v hodnocení roku 2008 Česko na 37. místě. Z členských zemí Evropské unie dopadlo hůře než Česko 11. zemí: Lotyšsko, Maďarsko, Malta, Francie, Portugalsko, Bulharsko, Itálie, Rumunsko, Slovinsko, Řecko a Polsko. Nejlepší výsledek mělo Česko v roce 1999 (celkem 23. místo) a v roce 2001 (celkem 26. místo). Výsledky z let 1995 a 1996 jsou lepší z toho důvodu, že mnoho zemí, které v současné době jsou hodnoceny lépe, nebyly v dané době hodnoceny (např. Nový Zéland, Švýcarsko, Dánsko – v tabulce je v daném roce uveden křížek).
Vyšší ekonomická svoboda = vyšší životní úroveň občanů
Vyšší ekonomická svoboda je tedy v zemích, kde jsou kvalitní startovací podmínky pro podnikatele, nízká státní byrokracie a „papírování“, nízká korupce, legislativní a justiční ochrana majetku a kde je stabilní finanční a fiskální prostředí. Index ekonomické svobody tak slouží k informování všech účastníků trhu o ekonomické situaci v jednotlivých zemích světa a je určitým vodítkem o ekonomické stabilitě v zemi a její otevřenosti světu, v zemích s vyšší ekonomickou svobodou je i vyšší životní úroveň občanů.
Proč Hongkong a Singapur?
Ekonomiky obou liberálních zemí jsou až na drobné výjimky celé privátní. Obě země jsou s ohromným náskokem nejčastějším cílem zahraničních investic v přepočtu na jednoho obyvatele. V obou zemích není žádné omezení pro zahraniční kapitál. Obě země mají nejvíce globalizované ekonomiky světa. Efektivita obchodu a výkon obou ekonomik jsou obdivuhodné. Obě země navíc mají jedny z nejjednodušších daňových systémů na světě a daňové zatížení je minimální.
Ekonomika Hongkongu
  Páteří ekonomiky jsou služby, které se na HDP podílejí téměř 90 %. V Hongkongu pracuje každý pátý pracující ve finančním sektoru. Dopravní, telekomunikační a energetická infrastruktura je na špičkové úrovni. Hlavními odvětvími domácí ekonomiky jsou: obchod, logistika a finanční služby. Míra nezaměstnanosti se pohybuje pod 5 % hranicí, inflace je velmi nízká (okolo 1 %), v některých letech však byla i deflace. Největšími exportními partnery jsou: Čína (47 %), USA (16 %) a Japonsko (5 %). Největšími importními partnery jsou: Čína (46 %), Japonsko (11 %). V zemi neexistuje DPH ani cla. Velmi důležité je pravidlo, že v Hongkongu jsou zdaněny pouze příjmy plynoucí z aktivit konaných na území státu.
- daň z příjmu právnických osob má sazbu 17,5 %
- daň z příjmu fyzických osob se pohybuje od 0 % po 16 %
Ekonomika Singapuru
  Domácí ekonomika je velmi závislá na obchodu. Nejvíce v Singapuru investují USA (18 % celkového objemu), Nizozemí (16 %) a Japonsko (14 %). Nejvíce investice směřují do finančních služeb, výroby a obchodu. Pro investice do výroby jsou v zemi zakládány průmyslové parky – soustřeďují se zde však investice do nejmodernějších technologií vyžadující vysokou kvalitu práce a úroveň znalostí a používání nejmodernějších technologií. Od roku 2000 nebyla inflace v Singapuru vyšší než 1,3 %, nezaměstnanost je pod 3 % a růst HDP v posledních třech letech atakoval 8% hranici. Celkové daňové zatížení je v Singapuru velmi nízké, ale pořád vyšší než v Hongkongu. Velmi vysoké jsou daně spojené s provozem auta (registrační poplatek, poplatek za získání oprávnění k nákupu auta, daň za užívání veřejných komunikací) – celkem jsou tyto poplatky vyšší než nové auto…
- daň z příjmu právnických osob má jednotou sazbu 20 %
- daň z příjmu fyzických osob má sazby v rozmezí 0 % až do 20 %
- daň z nemovitostí – 4 % u nemovitostí určených k bydlení a 10 % u průmyslových objektů
- DPH má jednotou sazbu ve výši 5 %
Tabulka: Pořadí zemí podle indexu ekonomické svobody ve světě v letech 2002 až 2008
| Země | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Hongkong | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 
| Singapur | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 
| Irsko | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 
| Austrálie | 4 | 4 | 7 | 9 | 8 | 10 | 11 | 
| USA | 5 | 6 | 5 | 5 | 7 | 7 | 8 | 
| Švýcarsko | 9 | 9 | 9 | 6 | 5 | 6 | 6 | 
| Velká Británie | 10 | 7 | 6 | 7 | 9 | 7 | 7 | 
| Estonsko | 12 | 11 | 15 | 14 | 10 | 8 | 10 | 
| Finsko | 16 | 16 | 17 | 21 | 16 | 15 | 16 | 
| Kypr | 22 | 20 | 21 | 20 | 15 | 19 | 20 | 
| Německo | 23 | 22 | 25 | 28 | 27 | 26 | 25 | 
| Čína | 25 | 25 | 29 | 19 | 26 | 21 | 22 | 
| Rakousko | 30 | 26 | 30 | 34 | 32 | 35 | 36 | 
| Slovensko | 35 | 36 | 33 | 42 | 48 | 77 | 76 | 
| Česko | 37 | 39 | 40 | 47 | 35 | 36 | 40 | 
Pramen: The Heritage Foundation/Wall Street Journal Index of Economic Freedom 2008



 
				 
				 
								 
								 
								 
								







 Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					 Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					 Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					 Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					 Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
						Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
					