Česká pošta vám nedoručila balík? Jak a kde si můžete stěžovat?

07.12.2017 | Lucie Mečířová, Finance.cz
MAKRODATA A EU


Plno lidí objednává vánoční dárky přes internet. Nejčastějším doručovatelem je pak Česká pošta. Nepřivezla vám balík? Zůstal vám jen lísteček ve schránce? Jak se bránit?

Někteří tvrdí, že je Česká pošta sto let za opicemi. Např. možnost platit kartou, která je v dnešním světě u valné většiny naprostou samozřejmostí, u ČP započala teprve v roce 2015. Důležité je ale zmínit, že se nejprve jednalo pouze o platební karty od ČSOB, jelikož právě s touto společností má smlouvu. Dnes už lze platit kartou MasterCard nebo Visa téměř na všech pobočkách a zejména na těch větších. Od října 2017 by pak měli být vybaveni platebními terminály všichni kurýři a doručovatelé.

U kterých přepravců se dá také platit kartou?

ČP je v České republice jedním z nejčastějších doručovatelů zásilek, a především pak balíků. Důvodem není její oblíbenost, ale spíše rozšířenost. Plno přepravců navíc mělo možnost platby kartou už dávno. Kteří to jsou?

U jakých přepravců lze platit kartou

Zdražení doručování balíků u ČP

Pořízení 1 274 terminálů, jak uvedl Ekonomický deník, přece jen něco stojí. Hodnota ceny kompletního zavedení platby kartou u poštovního kurýra se navíc vyšplhala až k 100 miliónům korun. Pravděpodobně následkem toho je pak zdražení zasílání balíčku o 10 Kč ze začátku roku 2017. Zvýšení ceny se pravděpodobně dotkne i doručování pneumatik, které je obtížné nejen pro ČP, ale i ostatní dopravce. Navíc také nepůjde doručit všechny 4 v rámci jedné zásilky, ale pouze dvě.

Další zdražování Česká pošta prozatím neplánuje. Generální ředitel Martin Elkán ale přesto tvrdí, že situaci může změnit řada okolností jako např. náhlé podražení nafty.

Kolik stojí platební terminál?

Jeden terminál pro bezkontaktní platby ČP vyjde údajně na 23 320 Kč, platební modul s tiskárnou na 14 950 Kč a nová čtečka čárkových kódů na dalších 8000 Kč.

Smlouvy a finanční produkty ČSOB

Společnost ČSOB podobně jako Česká pojišťovna s Českou poštou spolupracují již řadu let a na jejích pobočkách také nabízejí své finanční produkty, nejčastěji pak úvěry a bankovní účty. Smlouva měla padnout koncem roku 2017, ale ve finále bude prodloužena a uvedena v platnost 1. 1. 2018.

Vzhledem k tomu, že se od vzájemné spolupráce s Českou spořitelnou upustilo, bude navíc ČSOB i nově nabízet pojištění. Jen samotná ČP má z nabízených finančních produktů kolem 1,5 miliardy korun ročně. Výnos by se měl navíc během příštích několika let navýšit o 15 %.

Pravidelné stížnosti na Českou poštu

V posledních několika letech jsou na Českou poštu neustále uvalovány stížnosti za nedoručování zásilek. Údajně se jedná o minimálně jednu stížnost za týden. Na rozdíl od ostatních přepravních společností někdy ani klienty prostřednictvím SMS neinformuje o času doručení, i když by měla. Poté nechá výzvu k vyzvednutí zásilky ve schránce a k večeru pošle zprávu, že se doručení nezdařilo, přestože kvůli ní zákazník celý den trčel doma, aby si zásilku mohl převzít. Kde si tedy stěžovat?

Situaci se můžeme pokusit řešit hned několika způsoby:

  1. Na webu ČP si lze sjednat opakované doručení online, které je ale zpoplatněno.
  2. Při vyzvednutí zásilky si nestěžujte na pobočce – nemá doručování na starost. Můžete si ale od ní sehnat telefonní číslo či email na depo, které bylo doručovatelem. Tam už je stížnost na místě.
  3. Pokud se případ opakuje, informujte o něm poštovní ombudsmanku JUDr. Zuzanu Kvášovou prostřednictvím emailů info@cpost.cz nebo ombudsman@cpost.cz. Případ by měl být prošetřen nejpozději do 60 dnů
  4. Služby ČP můžete navíc reklamovat i na Českém telekomunikačním úřadu. Ten ale nemá stanovený čas pro prověření případu

Kurýr, který vám balík nedoručí, by měl mít ze vzniklé situace postih. Problém je ale v tom, že právě on za dané potíže s doručením může málokdy. ČP své zaměstnance v tomto ohledu přetěžuje a ti nestihují doručovat. Spíše než o konkrétní případy se proto jedná o globální problém, za který může špatný systém.

Česká pošta se snaží zkvalitnit služby

Jako reakci na neustálé stížnosti ČP před nějakým časem vytvořila nový systém v doručování. Jedná se o vytvoření 3 časových pásem, během kterých bude rozvážet psaní a balíčky. Pozitivní ohlasy se ale zatím nekonaly.

  • Dopolední doručování – 8:00 až 14:00 hod.
  • Odpolední doručování – 13:00 až 19:00 hod.
  • Večerní doručování – 18:00 až 21:00 hod. – na žádost, lze sjednat online, služba stojí 25 Kč.


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát 5 0.5


Články ze sekce: MAKRODATA A EU



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.